Biografanmeldelse
21. jan. 2025
A Real Pain

Jesse Eisenberg er den pæne samfundsborger David (tv.), der tager til Polen med sin bramfri fætter Benji, som spilles formidabelt af Kieran Culkin. 

Foto | Topic Studios

A Real Pain

Jesse Eisenberg har med afsæt i egen jødisk-polske baggrund drejet en ualmindeligt rørende film, der med elegiske toner er tintet af en tankevækkende humanisme.

Af Bo Tao Michaëlis

To jødisk-amerikanske jævnaldrende fætre, David og Benji, har arvet nogle penge fra deres bedstemor, så de kan besøge hendes hjemland Polen og synkront komme på sporet af deres rødder. De har meldt sig til en holocaust-tur, som skal ende op med besøget i bedstemors fødeby, Krasnystaw.

Ved begyndelsen af A Real Pain er David – den pæne samfundsborger med job, kone og barn i New York – på vej ud til lufthavnen, hvor han møder sin fætter.

Benji er i modsætning til David et dalrende og rodløst menneske med frimodigt rappe replikker på grænsen til Tourettes syndrom. Mellem de to mænd er et bånd bygget på såvel modsætning som samhørighed, og vi opdager efterhånden, at en nylig begivenhed har ændret forholdet.

De ankommer til hotellet i Warszawa, hvor Benji allerede har fået sendt en pakke pot, så de kan fyre den af oppe på taget. Man mærker spændingen mellem dem, da Benji kommenterer på Davids fødder.

David er det sammenbidte borgerdyr, mens fætteren er bissen, som altid indtager omgivelserne med sin frække charme. Den virker da også hurtigt, da han og David tilslutter sig holocaust-turen sammen med andre jøder, anført af en britisk guide fra Oxford.

Så tager man af sted i genren, som på amerikansk hedder dramady, en krydsning af et drama og en komedie.

Men A Real Pain er som det berømte Kinder-æg med tre ting. Der er et lystspil om amerikanernes tur i Polen på grimt og smukt, godt og ondt. Der er en kammeratkomedie om to mænds tætte forhold. Og endelig er der den reflekterende historie om titlens ægte smerte i forhold til jødedommen.

I gruppen er der nemlig en jødisk sort amerikaner, som har konverteret på grund af et folkedrab i Afrika, der afspejler folkedrabet på jøderne i Polen. Og han er mere ortodoks end David, som er en moderne, sekulariseret kulturjøde.

Benji bliver imidlertid mere og mere ophidset over turens paratvidenskabelige ikke-jødiske guide, som i hans øjne har glemt, at det er dræbte personer, man er på sporet af.

Konflikten kulminerer på den jødiske kirkegård i Lublin og fortsætter under den efterfølgende middag, hvor fætrenes forhold kommer for dagen. En fatal lussing i fortiden kommer siden op til overfladen som et determinerende traume.

Skuespiller og kunstnerisk altmuligmand Jesse Eisenberg har med afsæt i egen jødisk-polske baggrund drejet en ualmindeligt rørende og fragil film med elegiske toner tintet af en tankevækkende humanisme.

Der er ikke et usympatisk menneske med i filmen, men muligvis er der en smule polsk antisemitisme til sidst. Måske fordi Eisenberg personligt kæmper for et bedre forhold mellem jødiske og kristne polakker.

Men hovedtemaet er forholdet mellem de to fætre: at kunne anerkende hinandens forskelle i indgangen til livet med smerte, før og nu.

Jesse Eisenberg spiller selv den konforme David, der ofte bliver pinligt berørt over sin fætter, som han misundeligt også elsker.

Kieran Culkin er formidabel som Benji – fræk, fandenivoldsk flirtende og brandirriterende. Og mens filmens gennemgående musik selvfølgelig er Chopin, er det Benji, der sætter sig ved klaveret og spiller swing.

Jennifer Grey er gruppens modne, jødiske LA-kvinde, som flirter lidt med Benji. Og den japansk-britiske skuespiller Will Sharpe er den vidende, britiske guide, som tager imod Benjis kritik. Om ikke med kyshånd så med relevant empati.

Slutningen er både forsonende og åben. A Real Pain er et lille mesterværk simpelthen.

Titel:
A Real Pain

Land:
Polen, USA

År:
2024

Instruktør:
Jesse Eisenberg

Manuskript:
Jesse Eisenberg

Medvirkende:
Kieran Culkin, Jesse Eisenberg, Jennifer Grey, Will Sharpe

Spilletid:
90 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for alle

Premiere:
23. januar

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
10. dec. 2025
Mand op

Mand op

Serieanmeldelse
08. dec. 2025
The Abandons

The Abandons

Biografanmeldelse
05. dec. 2025
Eternity

Eternity

Serieanmeldelse
01. dec. 2025
Tak for ingenting

Tak for ingenting

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten