Biografanmeldelse
28. nov. 2025
A Private Life

Den amerikanske psykiater Lilian Steiner (Jodie Foster) er overbevist om, at hendes patient er blevet myrdet, og sætter sig for at finde morderen.

Foto | Jérôme Prébois

A Private Life

Fransk film starter som psykologisk thriller, men udvikler sig til en overbevisende fortælling om den lidenskab, der også kan blomstre i livets efterår.

Af Jordan Mintzer

Rebecca Zlotowskis film kan groft sagt opdeles i to kategorier.

Den ene tæller intime, nybølge-inspirerede værker som ungdomsdebuten Dear Prudence og tosomhedsdramaet Andre folks børn, der låner fra hendes eget liv.

Den anden består af film som Grand Central, Planetarium og Une fille facile, der leger med genre og form. Nogle gange virkningsfuldt og legesygt, andre gange usikkert og prøvende.

A Private Life er mest en usikkert prøvende genrefilm, men den franske instruktørs personlige touch fornægter sig ikke.

Den handler om en amerikansk psykiater i Paris, hvis karriere falder fra hinanden, da en patient gennem mange år, Paula (Virginie Efira), begår selvmord. Og den skeler tydeligt til Woody Allens krimikomedier Manhattan mord mysteriet og Små og store synder med deres humoristiske whodunits om kærlighed og tab.

Lilian Steiner (Jodie Foster) er overbevist om, at hendes patient er blevet myrdet, og sætter sig for at finde morderen. Hun får hjælp af sin franske eksmand Gabriel (charmerende, uhøjtidelige Daniel Auteuil), der tilsyneladende ikke har andet at tage sig til end at agere Lilians umage makker.

Sammen opsøger de mistænkte som Paulas mistænksomme ægtemand (Mathieu Amalric), der bebrejder psykologen for sin kones død, men som måske er en skørtejæger ude efter hendes arv. De henvender sig også til en hypnotisør (Sophie Guillemin). Hun luller Lilian ind i en dyb søvn til en parallel drømmeverden, hvor hun ser Paula sidde til klassisk koncert sammen med SS-officerer i uniform.

Det står aldrig helt klart, hvad der foregår – selv ikke da mysteriet bliver løst. Zlotowski tager ikke det psykoanalytiske spor seriøst, hvorfor publikum heller ikke gør det. De genkommende hypnosesyner gemmer på vigtige ledetråde, men filmen begraver dem i et væld af flashbacks, afledningsmanøvrer og bipersoner. Paula selv er så overset et offer, at vi dårligt nok får hende at se.

Det halvhjertede mordmysterie føles som et påskud for at udforske Lilians eget vie privée, og især hendes livskrise som en kvinde i den pensionsmodne alder.

Hun har helt mistet kontakten til sin søn (Vincent Lacoste), der for nylig selv er blevet far. Barnet må Lilian end ikke holde. Som terapeut er hun langt mere omsorgsfuld over for sine patienter end sin familie og dermed et klassisk eksempel på det franske ordsprog: ”Skomageren går altid i de værste sko.”

Da vi første gang møder hende, hamrer Lilian på sin nabos dør for at få ham til at skrue ned for Talking Heads-hittet Psycho Killer (hvis fransk-engelske omkvæd afspejler filmens kulturmøde). Hendes liv er blottet for varme og omsorg, og da hun får tårer i øjnene, er det et varsel om, at hendes krop reagerer på noget, hun ikke er parat til at indse.

Jodie Foster har skabt sig en karriere på kolde, utilnærmelige kvinder, og hun er perfekt castet som den skarpsindige, frigide psykiater. Endda på et fransk så formfuldendt, at man skulle tro, hun var blevet dubbet, selv om hun tidligere har demonstreret sin sprogkunnen i Jean-Pierre Jeunets En lang forlovelse.

Som filmen skrider frem, bliver Lilian mere opmærksom på sit eget livs skuffelser. Ikke mindst hendes fejlslagne ægteskab med Gabriel, som virker fast besluttet på at forføre hende igen. Stille og roligt skifter A Private Life fra et spændingsplot til en romantisk komedie om to forbitrede partnere, der giver forholdet en chance til.

I filmens ubestridt bedste scener er Lilian og Gabriel på tomandshold i biler, caféer og soveværelser, mens de langsomt indser, at lidenskab også kan findes i livets efterår – selv om deres forhold virker mere venskabeligt end romantisk.

Rebecca Zlotowski har med andre ord sat sig for at lave en psykologisk thriller og endt med en velspillet, overbevisende kærlighedshistorie.

Titel:
A Private Life

Originaltitel:
Vie privée

Land:
Frankrig

År:
2025

Instruktør:
Rebecca Zlotowski

Manuskript:
Anne Berest, Rebecca Zlotowski, Gaëlle Macé

Medvirkende:
Jodie Foster, Daniel Auteuil, Virginie Efira, Mathieu Amalric, Vincent Lacoste

Spilletid:
103 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn fra 11 år

Premiere:
11. december

Relevante artikler

Interview
26. aug. 2023
Film om kvinder er ikke smalle

Film om kvinder er ikke smalle

Biografanmeldelse
18. mar. 2015
Grand Central

Grand Central

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
07. okt. 2025
A House of Dynamite

A House of Dynamite

Biografanmeldelse
01. maj 2025
Wild Diamond

Wild Diamond

Biografanmeldelse
04. mar. 2025
September 5

September 5

Biografanmeldelse
01. nov. 2024
Tatami

Tatami

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten