Biografanmeldelse
24. juli 2013
3096 dage
Thure Lindhardt spiller Wolfgang Priklopil præcist som en sørgelig sjæl med et sygeligt kontrolbehov. Desværre virker karakteren lidt for bevidst og til tider ligefrem tjekket. Foto | Jürgen Olczyk

3096 dage

Filmen om Natascha Kampusch’ gruopvækkende skæbne får én til at ønske, at den var lavet af Ulrich Seidl – og at Thure Lindhardts østrigske kidnapper ikke havde talt formfuldendt britisk!

Af Jacob Ludvigsen

Man kunne have forestillet sig to tilgange til den uundgåelige filmatisering af Natascha Kampusch’ tragiske otte år som fange i kidnapperen Wolfgang Priklopils kælder.

Enten en dyster, misantropisk fortælling om menneskelig perversion, som Kampusch’ østrigske landsmænd Michael Haneke og Ulrich Seidl kunne have lavet den. Eller en relativt poleret genfortælling, en slags filmudgave af bogserien Virkelighedens verden.

3096 dage hører til den sidste kategori, hvilket måske ikke er så underligt, eftersom det er en filmatisering af Natascha Kampusch’ egen, storsælgende selvbiografi af samme navn. At man må have al mulig sympati for den i dag 25-årige kvinde, står selvfølgelig klart. Mindre indlysende er det, at hun selv er den bedste til at lægge den fortolkning ned over sin skæbne, som gør historien til andet end en gruopvækkende sensation.

Sherry Horrmanns film starter med en af de situationer, der vakte størst forbløffelse i den heftige mediedækning af forløbet. Priklopil (Thure Lindhardt) tager hende med på skitur blandt masser af mennesker på de østrigske pister, men alligevel lykkes hende ikke at flygte.

”Stockholm-syndrom,” tænkte mange, og filmen antyder da også svagt et ømt og ømtåleligt bånd mellem offer og bortfører. Men primært formidler den effektivt Kampusch’ grundangst for at flygte, så man forstår, hvilket umenneskeligt mod det krævede at gribe chancen. For sæt nu det gik galt! Filmens bedste scener er de sidste, hvor Prinklopil efterhånden giver pigen større frihed i det dunkelt 70’er-brune parcelhus med øgede flugtmuligheder til følge.

Men ellers tager filmen for alvor fat fra bortførelsen selv, hvor Natascha får en lussing af sin kærlige, men lettere ustabile mor (Trine Dyrholm i en lille birolle) og derfor spæner ud af huset for selv at gå til skole frem for at blive kørt. Hun nåede aldrig frem.

Priklopils motiv bliver fremstillet som en sygelig kontroltrang, måske resultatet af at selv at være offer for en altdominerende mor. ”Adlyd mig!” skiftevis hvisker og råber han uafladeligt til Natascha i det klaustrofobiske kælderrum. Hans perversion er ikke primært seksuel – han forgriber sig først på hende, da hun er blevet kønsmoden – men snarere en trang til at eje og styre et andet menneske.

Thure Lindhardt spiller med præcision Priklopil som en sørgelig og syg sjæl, der veksler mellem det manisk besidderiske og usikkert kærlige. Af og til bliver figuren dog lidt for selvbevidst (”han er måske bindegal,” siger han skumlende til sin mor, da de sammen følger tv-nyhedernes dækning af kidnapningen), og i en enkelt kikset diskoteksscene er han ligefrem tjekket og med kvindetække. Her bliver han Bond-skurk snarere end et foruroligende patologisk tilfælde fra virkeligheden.

Følelsen af karikatur skyldes dog først og fremmest, at alle personerne i filmen taler et formfuldendt britisk. Man har sikkert ville gøre filmen ”international”, men det er en elementær, graverende fejl. Når lille Natascha fra Wien spørger efter sin ”mummy”, giver det hele projektet en stemning af dårligt dokudrama.

Kampusch-historien skriger ellers på kvalificeret udforskning. Der er Kampusch som en slags Kaspar Hauser-figur, som vokser op mere eller mindre fri for den civiliserede socialiserings fodaftryk. Og der er psykopatistudiet med afsæt i Priklopils pertentlige forberedelser af kidnapningen, som vi først sent og overfladisk får indblik i, selvom denne fase hører til det mest uhyggelige overhovedet.

Desværre lægger 3096 dage ikke rigtigt noget til, hvis man fulgte historien, da den udspillede sig for syv år siden. Til gengæld er den et sobert og rimelig medrivende historisk dokument for kommende generationer, der ikke vil ane, hvem Natascha Kampusch er.

Ulrich Seidl har imidlertid sagt, at han vil lave en film om østrigske mænds forhold til kældre. Så måske vi inden længe får det særlige kunstneriske blik på, hvad Kampusch-historien betyder på et dybere plan.

Trailer: 3096 dage


Land:
Tyskland

År:
2013

Originaltitel:
3096 Tage

Instruktør:
Sherry Hormann

Manuskript:
Bernd Eichinger, Peter Reichard

Medvirkende:
Antonia Campbell-Hughes, Thure Lindhardt

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 15 år

Spilletid:
111 min.

Premiere:
25. juli

Fra samme skribent

Tv-anmeldelse
01. jan. 2014
Arvingerne

Arvingerne

Biografanmeldelse
04. dec. 2013
Oldboy

Oldboy

Biografanmeldelse
06. nov. 2013
The Fifth Estate

The Fifth Estate

Tv-anmeldelse
09. apr. 2013
Hannibal

Hannibal

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten