20. feb. 2013
Oscar – Part 9: Oscar’ens værdi er én sølle dollar
Orson Welles’ Oscar for bedste manuskript til Citizen Kane indbragte en smule mere end en enkelt dollar, da den blev solgt på auktion. Foto | Nate D. Sanders Auctions

Oscar – Part 9: Oscar’ens værdi er én sølle dollar

Af Kim Pedersen

Alle kender jo historien om hvordan Oscar’en fik sit navn til hudløshed, men få ved at alle modtagere af en Oscar-statuette siden 1950, har været tvunget til at underskrive en kontrakt med akademiet, om at hverken vinderne eller vindernes arvinger kan sælge den 3,8 kg. tunge statuette, uden først at tilbyde den til akademiet for én sølle dollar. Hvis en vinder nægter at underskrive kontrakten, beholder akademiet statuetten. 

Så vidt vides har alle vindere siden 1950 dog underskrevet kontrakten.

Årsagen til akademiets bastante aftalekompleks, skal ses i lyset af, at der fra tid til anden dukker Oscar-statuetter op på forskellige auktioner, hvor de indbringer tre-ciffrede dollars beløb.

Akademiet vil nemlig ikke have nogen skal tjene penge på den fysiske statuette, det må være rigeligt, at Oscar-vindere kan skrue deres honorar op.

Nogen er dog lykkes med at tjene store summer på den fysiske Oscar, hvilket nedenstående er en beretning om.

I december 2011 fik Orson Welles’ Oscar, som han vandt i kategorien ”Bedste originale manuskript” for Den store mand i 1942, mulighed for at blive sat på auktion, efter hans arving havde vundet en retssag, hvor akademiet ikke kunne bevise Welles nogensinde havde underskrevet en aftale om at skulle tilbyde akademiet Oscar’en for én sølle dollar.

Auktionen indbragte Beatrice Welles $861.542.

Inden retssagen og auktionen havde Orson Welles’ Oscar ellers været en del igennem. Først blev Oscar’en antaget som forsvundet, så dukkede den pludselig op igen, da fotografen Gary Craver forsøgte at sælge den på en auktion i 1994 og hævdede at Welles havde foræret ham statuetten.

Beatrice Welles kastede sig ud i en retssag mod Gary Craver, som hun vandt og efterfølgende vandt hun så altså også over akademiet og kunne så indkasserer de mange hundredetusind dollars.

Men er det mon Orson Welles, der i det hele taget har skrevet manuskriptet til Den store mand? Eller er det i virkeligheden alene medforfatteren Herman Mankiewicz’ værk?

Filmanmelderen Pauline Kael skrev for år tilbage en provokerende artikel, som hævdede at det Oscar-vindende manuskript til Den store mand i virkeligheden alene var Mankiewicz’ værk, mens en af Kaels rivaler, filmanmelderen Andrew Sarris, mente at Welles var eneansvarlig for det manuskript, som danner basis for, hvad mange betragter som verdens bedste film.

Det sidste ord om Orson Welles’ Oscar er næppe sagt.

 

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten