02. sep. 2017
Ny filmdirektør misinformerer om udlandsflugten
Danske filminstruktører har lavet stribevis af film i udlandet, blandt andet Nikolaj Arcel med The Dark Tower. Og heller ikke den har Netflix haft en pind at gøre med. Foto | Sony Pictures

Ny filmdirektør misinformerer om udlandsflugten

Er det virkelig rigtigt at danske instruktørers flugt til udlandet skyldes tv-serier for Netflix?
Af Kim Pedersen

At det danske A-hold af filminstruktører har forladt landet og overladt den danske filmmanege til B-holdet og en masse nye talenter, er et faktum. At det har medført, at billetsalget er styrtdykket til danske film, er ligeledes et faktum.

Men hvad er det egentlig, at det danske A-hold af filminstruktører laver i udlandet? Ifølge Det Danske Filminstituts konstituerede direktør, Claus Ladegaard, er svaret enkelt: De laver tv-serier!

Til Politiken udtaler Ladegaard den 31. august: ”Netflix er en ’gamechanger’, som vi ikke kunne forudse. Instruktørerne tager jo ud for at lave tv-serier, ikke for at lave film.”

Hold da op, har Netflix virkelig overtaget alle de danske filminstruktører, som alene laver tv-serier? Har filmdirektøren overset den ellers meget omtalte Nikolaj Arcel? Og hvad med Lone Scherfig, Thomas Vinterberg, Janus Metz, Per Fly, Michael Noer og Anders Walter?

Lad os undersøge postulatet og få fakta på bordet.

 

 

Den opmærksomme læser vil bemærke at The Dark Tower optræder både som spillefilm og tv-serie. Det skyldes man pt. har planer om også at producere en tv-serie baseret på Stephen Kings roman.

Som man kan se ovenstående, omgår Ladegaard sandheden lemfældigt. Nogle danske filminstruktører laver tv-serier, men at påstå, at Netflix ligefrem har været en gamechanger, er milevidt fra sandheden.

Af ovenstående er Netflix kun engageret i The Mist, som Christian Torpe – der ret beset er manuskriptforfatter – har skrevet manuskript til, og Susanne Biers spillefilm Bird Box (hvor Netflix alene står for distributionen).

Der har ligeledes været forhandlinger med Netflix om distributionen af Martin Zandvliets The Outsider, men resultatet af disse forhandlinger lader øjensynligt vente på sig.

Så ud af de 28 projekter – seksten spillefilm og tolv tv-serier - danske filminstruktører har været involveret i, repræsenterer engagement fra Netflix kun sølle syv procent i perioden 2014-2018.

Heller ikke påstanden om, at danske instruktører kun drager til udlandet for at lave tv-serier, holder vand. 43 procent af de projekter, danske filminstruktører har været involveret i uden for den danske andedam i perioden 2014-2018, er tv-serier, mens spillefilmene står for hele 57 procent af projekterne.

Det er en belejlig undskyldning, at danske instruktører har taget flugten til udlandet på grund af Netflix, men sandt er det altså ikke. Og når man ikke engang fra statslig side kan identificere årsagen til flugten, ser det virkelig ikke godt ud.

Det er ikke et særligt lovende, at den nye filmdirektør omgås sandheden så lemfældigt. Det næste bliver vel, at Det Danske Filminstitut fastslår, at jorden er flad.

Nyhed
16. dec. 2025
Trump sagsøger BBC for dokumentar

Trump sagsøger BBC for dokumentar

Nyhed
15. dec. 2025
Disney indgår stor AI-aftale

Disney indgår stor AI-aftale

Nyhed
15. dec. 2025
Dansk film leverer flotte tal for 2025

Dansk film leverer flotte tal for 2025

Avatar: Fire and Ash
Biografanmeldelse
16. dec. 2025

Avatar: Fire and Ash

Skolens tabte børn
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

Skolens tabte børn

King
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

King

Den gode stemning
Serieanmeldelse
14. dec. 2025

Den gode stemning

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Mest læste

Solid biografi om Ove Sprogøe
Nyhed
10. dec. 2010

Solid biografi om Ove Sprogøe

Dansk film leverer flotte tal for 2025
Nyhed
15. dec. 2025

Dansk film leverer flotte tal for 2025

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten