18. aug. 2017
Modet i den danske filmverden
Fra Mehdi Avaz’ Mens vi lever, som ikke fået en krone i produktionsstøtte af Det Danske Filminstitut. Den film bør omfavnes for sit mod! Foto | SF Studios

Modet i den danske filmverden

Er der tale om mod, når staten fritager producenten enhver form for risiko?
Af Kim Pedersen

Det har længe været på tale, at filmindustrien mangler mod. Især to film er på det seneste, af både journalister og filmfolk, blevet hyldet for at repræsentere dette mod.

Der drejer sig om Hlynur Palmassons Vinterbrødre, som modtog en pris på filmfestivalen i Locarno og Annika Bergs Team Hurricane, som er blevet indlemmet i en sidekonkurrence på Venedig Filmfestivalen. Al respekt for det. I en tid, hvor dansk film kæmper med åndedrætsbesvær, kan man øjensynligt blive glad for meget lidt.

Men er der i virkeligheden tale om noget særligt mod i forbindelse med de to nævnte film?

Mod kommer jo først til udtryk, når man risikerer noget. Når man virkelig har noget at tabe. Når man løber en risiko, som går ud over både pligten og forventningerne.

I filmbranchen kan der tales om økonomisk og kunstnerisk mod.

Mod i økonomisk henseende, i forbindelse med produktionen af de to ovennævnte film, har været til at overse. Herregud, staten har jo sørget for, at producenten uden den store risiko har kunnet producere de pågældende film.

Nogen vil selvfølgelig sige, at staten udviser mod ved at støtte præcis de film. Jeg har dog aldrig betragtet brug af andre menneskers penge som noget særligt tegn på mod.

Staten støtter i gennemsnitligt spillefilm med 37 procent af budgettet. Nogle film får tårnhøj procentvis støtte af budgettet, mens andre må nøjes med krummer.

I nedenstående skema kan man iagttage udvalgte film, hvor Det Danske Filminstituts (DFI) støtte udgør en meget høj andel af budgettet.

 

Ud over Vinterbrødre og Team Hurricane er også Shelley og At elske Pia blevet fremhævet for mod.

At producere film, som staten og tv-stationerne fuldfinansierer, endda med et honorar til producenten for ulejligheden, er efter min mening ikke udtryk for mod. Det er forkælelse.

Det foregår jo efter devisen: Ingen kvaler, staten betaler!

Der kunne være tale om mod, hvis en distributør ofrede de nødvendige midler på at give disse film en spektakulær lancering. Men også her må man lede forgæves. Ingen mennesker vil nogensinde opdage disse film og få lyst til at betale for at se dem ud over måske fjern familie og et par af Facebook-vennerne.

Nogle vil måske slå på kunstnerisk mod i forbindelse med ovenstående film. Men helt ærligt, konsekvenserne i forbindelse med det postulerede mod er til at overse. Instruktørerne har jo intet at miste. Hvad havde været alternativet? At de slet ikke var kommet til at lave film. Havde det været veletablerede filminstruktører, som stod bag, kunne man tale om risiko.

Det virkelige mod kommer først til udtryk, når man virkelig har noget at miste, og statens støtteprocent af budgettet er lillebitte. Men modtager den slags film hyldest for sin risikovillighed? Overhovedet ikke. Det er jo bare nogle kapitalistiske svin, der har egne penge at spille moderne for.

Se herunder en liste over udvalgte film, der er udtryk for ægte mod.

Særligt Rocket Road Pictures er dansk films virkelige helt. Selskabet har produceret Mehdi Avaz’ kommende film Mens vi lever uden at have snablen i statskassen. Filmen får premiere 26. oktober. Men selskabet vil næppe blive hyldet for sit mod. Hyldest for mod kommer nemlig kun de film til gode, som staten har taget på sin kappe og ladet filmproducenten risikofrit producere.

Nævnes skal også Kollektivet, Mænd og høns og Under sandet, hvor staten kun dækkede en lille del af budgettet. Alle tre film repræsenterer ægte mod, for der er virkelig langt ned, hvis man snubler. Man må have forståelse for, at Thomas Vinterberg, Anders Thomas Jensen og Martin Zandvliet i hast forlod Danmark.

Filmene, som de tre instruktører ønsker at lave, er der ikke længere økonomisk grundlag for at producere i Danmark, når statens opbakning er så begrænset.

Det Danske Filminstituts prioriteringer er helt i skoven.

Nyhed
16. dec. 2025
Trump sagsøger BBC for dokumentar

Trump sagsøger BBC for dokumentar

Den amerikanske præsident vil have britiske BBC til at betale ti milliarder dollars efter den kritiserede klipning i Trump: A Second Chance, som har ligheder med Guldbrandsens A Storm Foretold på DRTV.

Nyhed
15. dec. 2025
Disney indgår stor AI-aftale

Disney indgår stor AI-aftale

Nyhed
15. dec. 2025
Dansk film leverer flotte tal for 2025

Dansk film leverer flotte tal for 2025

Nekrolog
15. dec. 2025
Rob Reiner er død

Rob Reiner er død

Skolens tabte børn
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

Skolens tabte børn

King
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

King

Den gode stemning
Serieanmeldelse
14. dec. 2025

Den gode stemning

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mest læste

Solid biografi om Ove Sprogøe
Nyhed
10. dec. 2010

Solid biografi om Ove Sprogøe

Rob Reiner er død
Nekrolog
15. dec. 2025

Rob Reiner er død

Dansk film leverer flotte tal for 2025
Nyhed
15. dec. 2025

Dansk film leverer flotte tal for 2025

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten