12. juli 2018
Instruktørforening fokuserer på støtte frem for publikum
Bestyrelsen i Danske Filminstruktører. Bagest fra venstre: Rasmus Kloster Bro, Birgitte Stærmose, Klaus Kjeldsen, Mette-Ann Schepelern og Christian Bonke. Forrest fra højre: Søren Kragh-Jacobsen, Christina Rosendahl og Anders Refn. Foto | Danske Filminstruktører

Instruktørforening fokuserer på støtte frem for publikum

Danske Filminstruktører har mere fokus på statslige støtteordninger end på publikum.
Af Kim Pedersen

Danske Filminstruktører er et besynderligt fagforbund.

Mens den amerikanske instruktørforening, Directors Guild of America, har en bestyrelse bestående af aktive mesterinstruktører som Steven Spielberg, Christopher Nolan, Ron Howard, Michael Apted og David O. Russell, er Danske Filminstruktørers bestyrelse sammensat af pensionister eller instruktører, der aldrig har nydt folkelig opbakning.

Her spejder man forgæves efter folk som Bille August, Ole Bornedal, Susanne Bier, Hella Joof, Mikkel Nørgaard, Rasmus Heide og Ask Hasselbalch. Og når en kommerciel og (uha) borgerlig instruktør som Niels Nørløv formaster sig til at stille op til bestyrelsen, bliver han karakteristisk nok ikke valgt, selv om det ville have tilført ledelsen en smule mangfoldighed.

Uanset hvilken kamp Danske Filminstruktører kaster sig over, træder foreningen på en større eller mindre del af sine medlemmer.

Når Danske Filminstruktører kæmper for deres kvindelige medlemmer, som andrager cirka en tredjedel af medlemsskaren, skubbes mange mandlige medlemmer ud i mørket. Uanset talent vil mange mænd aldrig kunne få støtte.

Instruktørforeningens kamp består ikke i at skabe lighed i medlemstallet, men alene i at skabe ulighed i medlemmernes muligheder for at opnå støtte. Udmeldingen om, at tallene i Filminstituttets rapport Kønsfordeling i dansk film er udtryk for ”systematisk forskelsbehandling”, må være et af de største vådeskud i kønsdebatten.

Hvis det virkelig var sandt, ville det være en sag for domstolene. Ifølge ligebehandlings- og ligestillingsloven er forskelsbehandling ulovligt, så hvorfor er sagen ikke blevet indbragt for domstolene?

Forklaringen er, at Danske Filminstruktører ikke kender forskellen på begreberne ”ligestilling” og ”lige kønsfordeling”.

Ligestilling betyder, at alle er lige på startlinjen og gives lige muligheder, men i tilfældet med dansk film og statsstøtte spiller talent en afgørende rolle. Og sådan skal det også være. Lige kønsfordeling er derimod, når kønnene skal være lige på målstregen. Og det siger næsten sig selv, at det vil have store uhensigtsmæssige konsekvenser. Talentet skal altid vinde, uanset køn!

Der kan sagtens være ligestilling i dansk film, selv om der ikke er en lige kønsfordeling. Men det er, som Danske Filminstruktører mener, at deres påstand bliver sand, hvis den bare gentages tilstrækkeligt mange gange.

Når Danske Filminstruktører kæmper hårdt for lavbudget-initiativet og film, der kun har den nærmeste familie som publikum, henviser man landets dygtigste instruktører til udlandet, og resultatet er en katastrofal nedgang i indtægterne. Det sker tilmed på et tidspunkt, hvor dansk film i forvejen har økonomisk åndenød.

Filminstruktørerne har ikke den store viden om ”forretningen dansk film”, men det forhindrer ikke foreningen i at have en mening om filmbranchens nye forretningsmodeller. Det kommer der situationer ud af, som – hvis det ikke var så alvorligt – ville være urkomiske.

Nogle vil huske, da foreningens daværende forkvinde Annette K. Olesen indædt kæmpede for fjernelsen af geoblocking. Geoblocking forhindrer, at man kan se film over landegrænser. Det er hjørnestenen i den europæiske forretningsmodel, som betyder, at en producent kan sælge rettigheder til de individuelle lande. Alligevel satte Olesen egenhændigt emnet på dagsordenen i EU efter en debat på Cannes-festivalen. Teleindustrien jublede, mens resten af den europæiske filmindustri, inklusive instruktørerne, tog sig til hovedet. Olesens kamp ville nemlig – hvis den var lykkedes – have betydet enden på europæisk film.

Eller hvad med foreningens forslag om, at instruktører skal have statsstøtte for at tænke? Man havde simpelthen fundet ud af, at der under idéfasen til en film var flere timer, hvor filminstruktører ulønnet sad og tænkte. Dét skulle de have penge for. Forslaget led en stille død, og det skal foreningen vist være glad for.

Sådan har Danske Filminstruktører utallige gange skudt sig selv i foden.

Foreningen har et paradoksalt forhold til ytringsfriheden, som ellers bliver hyldet i foreningens vedtægter. Ofte fordømmer foreningen statslige magthavere i udlandet, når instruktørkolleger bliver trådt under fode. Men det afholder ikke foreningen fra at forsøge at hindre det frie ords udbredelse i den hjemlige andedam.

Danske Filminstruktører har således for et par år siden sagsøgt mig af den eneste årsag, at man ville lukke munden på mig. Man burde være gået efter den skyldige, Berlingske, men i stedet gik man efter mig. Principper er ikke foreningens stærke side. Og senest har instruktørforeningen indkaldt Ekkos chefredaktør til et møde, fordi man ville sætte min ytringsfrihed i spændetrøje.

Men det altoverskyggende problem er, at størstedelen af medlemmerne i Danske Filminstruktører aldrig har solgt en biografbillet. Mens filmbranchen desperat mangler indtægter, er foreningen og bestyrelsen domineret af instruktører, der kæmper for retten til at lave film uden et publikum.

Danske Filminstruktører har mere fokus på statens støtteordninger end på indtægter, som kommer fra publikum. De er instruktører på statens nåde – ikke på publikums. Bestyrelsen har aldrig forstået, at film er en massekultur. Den holder tværtimod stædigt fast i, at Filmloven er en kunststøtteordning, selv om ordet ”kultur” står nævnt flere gange end ”kunst”.

Danske Filminstruktører er gennemsyret af den ånd og selvforståelse, som Niels Arden Oplev hånende har beskrevet således: At ville sælge mange billetter, kaldes ”at sælge ud”.

På et møde i april mellem Directors Guild of America og den organisation, jeg selv er vice-præsident i: The International Union of Cinemas, stillede instruktørerne op med Champions League i form af Steven Spielberg, Christopher Nolan, Michael Mann og Michael Apted. Det var et historisk kvantespringmøde med udveksling af erfaringer og angivelse af en ny retning, som filmindustrien kunne bevæge sig i.

Ganske omvendt står det til, når man mødes med Danske Filminstruktører. Her bliver man ikke mødt med spændende visioner, men derimod med en dyb forundring over, at biograferne ikke sælger flere billetter til bestyrelsesmedlemmernes film. Når man forsigtigt spørger, om alle danske filminstruktører ser sådan på situationen, lyder svaret: ”Nej, det gør de ganske givet ikke.”

Det er problemet i en nøddeskal.

Nyhed
16. dec. 2025
Trump sagsøger BBC for dokumentar

Trump sagsøger BBC for dokumentar

Den amerikanske præsident vil have britiske BBC til at betale ti milliarder dollars efter den kritiserede klipning i Trump: A Second Chance, som har ligheder med Guldbrandsens A Storm Foretold på DRTV.

Nyhed
15. dec. 2025
Disney indgår stor AI-aftale

Disney indgår stor AI-aftale

Nyhed
15. dec. 2025
Dansk film leverer flotte tal for 2025

Dansk film leverer flotte tal for 2025

Nekrolog
15. dec. 2025
Rob Reiner er død

Rob Reiner er død

Skolens tabte børn
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

Skolens tabte børn

King
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

King

Den gode stemning
Serieanmeldelse
14. dec. 2025

Den gode stemning

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mest læste

Solid biografi om Ove Sprogøe
Nyhed
10. dec. 2010

Solid biografi om Ove Sprogøe

Rob Reiner er død
Nekrolog
15. dec. 2025

Rob Reiner er død

Dansk film leverer flotte tal for 2025
Nyhed
15. dec. 2025

Dansk film leverer flotte tal for 2025

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten