03. nov. 2014
Ikke første gang, Denice K græder
Denice Klarskov Foto | Made in Copenhagen

Ikke første gang, Denice K græder

Miseren med dokumentarfilmen Naked – dagbog fra Porn Valley er blot historien, som gentager sig.
Af Kim Pedersen

Sjældent har en dokumentarfilm fremprovokeret så meget presseomtale, som Nicole N. Horanyis børne- og ungdomsfilm Naked – dagbog fra Porn Valley.

Hvorfor jeg kalder en dokumentarfilm om sexindustrien i USA en børne- og ungdomsfilm, vender vi tilbage til.

I modsætning til andre film med erotisk tilsnit, er det dog ikke selve indholdet af filmen, som har skabt den magen omtale.

Den megen omtale skyldes alene, at filmens hovedrolleindehaver, Denice Klarskov, først har bakket filmen 100 procent op for siden at undsige den komplet.

Til Jyllands-Posten udtaler hun om filmen:  ”Jeg kan ikke stå inde for denne film og denne fremstilling af mig og mit erhverv, så jeg melder helt klart og ærligt ud, at jeg er ked af filmen. Jeg synes, den er manipulerende, idet den ikke fortæller en sand historie i den forstand, men nærmere udleverer min ærlighed og misbruger min venlighed.”

Men det er såmænd blot historien, som gentager sig. Det er nemlig ikke første gang, Denice Klarskov undsiger en dokumentarfilm, hun har medvirket i.

Tilbage i 2009 stillede hun ligeledes beredvilligt op i TV 2’s dokumentar Sex i Danmark – prisen for porno.

Denice Klarskov hjalp holdet bag udsendelsen med at komme ind i det danske porno-miljø, nøjagtigt som hun nu har hjulpet Nicole N. Horanyi med at komme ind i det amerikanske miljø af samme karakter.

Efterfølgende udtalte Klarskov til nyhedsbureauet Newspaq om TV 2’s dokumentarfilm: ”De fortalte os, at de ville fælde de dårlige folk i pornobranchen, og det ville vi gerne hjælpe dem med. Men i stedet lavede de så et anti-pornoprogram.”

Oven på den oplevelse skulle man da tro, at Denice Klarskov var blevet klogere. Eller at Nicole N. Horanyi havde taget de nødvendige forholdsregler mod, at en lignende situation skulle gentage sig.

Det er da nogenting besynderligt og det ligner et mønster.

Hele to gange er dokumentarfilm om pornoindustrien blevet undsagt og hvem der egentlig er blevet misbrugt, kan man roligt stille et meget stort spørgsmålstegn ved. Pornomodellen? Instruktøren? Journalisterne? Publikum?

Men hov – startede jeg ikke denne blog med at skrive, at der var tale om en børne- og ungdomsfilm?

Det kræver nok mere end almindelig opfindsomhed at karakterisere denne film som en børne- og ungdomsfilm. Ikke desto mindre er det præcis i denne kategori, at filmen er blevet støttet af Det Danske Filminstitut. Den ansvarlige for uddeling af statslige støttemidler til dokumentarfilm for børn- og unge er filmkonsulent Dorte Høeg Brask. Hun har støttet filmen med en halv million kroner.

Et faktum, som i filmens pressemateriale bliver sløret ved at angive voksen-filmkonsulenten Helle Hansen, som ansvarlig for den statslige støtte.

En pornomodel, som vil sikre sig selv og filmen optimal presseomtale, og et filminstitut, som støtter en film af denne karakter med børne- og ungdomspenge.

Det er smukt!

Relevante artikler

Interview
26. okt. 2014
Gråd og sprøjteorgasme

Porno: Gråd og sprøjteorgasme

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten