23. okt. 2017
Guldgruben Marvel
Et udsnit af persongalleriet fra Marvels film. Foto | Marvel Studios

Guldgruben Marvel

Op til premieren på Marvels seneste film om Thor, har jeg kigget lidt nærmere på denne guldgrube.
Af Kim Pedersen

Over 3,1 milliarder biografgængere globalt, heraf 6,4 millioner i Danmark, har set en af de 46 film, som tegneserieforlaget Marvel Comics foreløbig har stået bag. Alene omsætningen fra biograferne andrager over 61 milliarder kroner.

Der er således tale om big business, når det handler om Marvel Comics. For de uindviede skal jeg skyndsomst forklare, at Marvel Comics har rettighederne til selskabets portefølje af superhelte: Iron-Man, Spider-Man, X-Men, Deadpool, Doctor Strange og mange andre, deriblandt Thor.

Thor: Ragnarok får biografpremiere 26. oktober og er den tredje solofilm med tordenguden. De to foregående er Thor (2011) og Thor: The Dark World (2013).

Som traditionen efterhånden tilsiger, medvirker et sandt overflødighedshorn af store filmstjerner i Marvels film. Thor: Ragnarok er ingen undtagelse. Vi skal blandt andet møde Chris Hemsworth, Tom Hiddleston, Anthony Hopkins, Cate Blanchett, Benedict Cumberbatch, Idris Elba, Mark Ruffalo, Jeff Goldblum og Sam Neill.

Filmen er instrueret af Taika Waititi, som stod bag de prisvindende Boy og Hunt for the Wilderpeople.

I begyndelsen nøjedes Marvel Comics med at sælge rettighederne til deres superhelte til flere forskellige store amerikanske filmstudier, men i 2001 så Marvel Studios dagens lys.

Uden tvivl var formålet med Marvel Studios at springe fordyrende mellemmænd over og sikre sig kontrol over filmene. Første projekt, som det nye filmstudie kastede sig over, var tv-serien Mutant X (2001-2004). Men fra 2007 gik studiet ind som en ligeværdig produktionspartner sammen med Sony. Det var i forbindelse med produktionen af Spider-Man 3, og Marvel var nu et egentligt filmstudie.

Det varede dog ikke længe, før Walt Disney Pictures fik øjnene op for guldægget. Allerede i 2009 slog selskabet til og købte Marvel Studios for astronomiske 25 milliarder kroner.

Siden har Disney gjort meget for at bringe de forskellige franchises ud af hænderne på de forskellige filmstudier, som har rettighederne til at producere film med Marvels superhelte.

Foreløbig er det kun lykkes at få The Avengers med alle de superhelte, som medvirker i den franchise. Spider-Man ligger stadig hos Sony og X-Men hos 20th Century Fox.

Men i stedet for at bekrige har Disney valgt samarbejdets vej. Det er derfor, man pludselig ser Spider-Man optræde i Captain America: Civil War og Iron-Man i Spider-Man: Homecoming. Spider-Man havde ellers været isoleret fra de øvrige superhelte i Marvels superhelte-univers.

Apropos Iron-Man: Ingen har scoret mere på Marvels superhelte end Robert Downey Jr. Han har foreløbig påtaget sig rollen som Iron-Man i otte film. Første film udløste et honorar på sølle tre millioner kroner. Iron-Man 2 gav ham et hop i honoraret til 300 millioner kroner, og for sin medvirken i Avengers: Age of Ultron modtog Downey Jr. en halv milliard kroner.

Han er hver en øre værd. De tre nævnte film har indspillet over tyve milliarder kroner i biograferne. Endnu to film er planlagt, hvor Iron-Man indgår.

Ikke dårligt gået af en skuespiller, som Hollywood ellers havde afskrevet på grund af betydeligt alkohol- og stofmisbrug.

Ud over den generelle konkurrence, enhver film er underlagt, er Marvels væsentligste konkurrent superheltene fra DC Comics. Til trods for, at DC Comics har Batman – verdens mest populære superhelt – i sin portefølje, har forlaget ikke i samme grad som Marvel forstået at udnytte sine aktiver. De foreløbig 29 film fra DC Comics er blevet set af 1,6 milliarder biografgængere globalt. Det er 54,1 millioner tilskuere i gennemsnit, mod Marvels 69,9 millioner.

En af årsagerne til Marvels forholdsmæssige større succes skal ses i, at selskabet er meget mere stringent i deres udnyttelse af deres portefølje af superhelte. Hvor Marvel nøje planlægger plot og premieredatoer for deres film i forhold til hinanden, har plot og premieredatoer fra DC Comics’ forskellige film indtil for nylig været knap så gennemtænkt.

Som man kan se på nedenstående liste over samtlige Marvels 46 spillefilm, omfavner danskerne nogle film i højere grad end resten af verden. De første Spider-Man-film elskede danskerne, men knap så meget de senere film med den spindelvævskastende superhelt. Samme billede tegner sig for X-Men og Fantastic Four. Til gengæld ses det diametralt omvendte billede med Guardians of the Galaxy.

Dansk forholdsmæssig begejstring er der også for Wolverines solofilm, Deadpool og Blade. Det samme gør sig – paradoksalt nok – også gældende for Marvels to superflops: Daredevil og Howard the Duck. Til gengæld er interessen mindre i Danmark for The Avengers og de selvstændige film med Thor, Captain America og Ant-Man i forhold til resten af verden. 

  

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten