16. apr. 2014
Er filmskaberen til for publikum eller omvendt?
Eksempler på film, hvis historier filmskaberens lyst til at fortælle, var større end publikums lyst til at betale for at opleve dem. Alle filmene er af filminstruktører med en del film på bagen. Og ingen af dem har øjensynligt flyttet ret meget.

Er filmskaberen til for publikum eller omvendt?

I USA er man ikke ét øjeblik i tvivl: Filmskaberen er til for publikum.
Af Kim Pedersen

I USA er man ikke ét øjeblik i tvivl: Filmskaberen er til for publikum.

Der er intet kulturministerium i USA, ingen støtteordninger, ingen statslig myndighed, som prioriterer at hjælpe filmskabere på vej. Den eneste støtte, en filmskaber kan opnå i USA, er skattelettelser, hvis man da vælger at optage en film i en stat, som bruger dette lokkemiddel.

Ikke at man som sådan har noget imod filmkunst i USA – så længe det bare er rentabelt.

Filminstruktøren Christian Braad Thomsen er øjensynlig enig. For nylig fastslog han i en kommentar på TV- og Kortfilmmagasinet Ekkos hjemmeside:

”Enhver kunstner arbejder for publikums skyld og ikke for sin egen.”

Omvendt udtalte Tobias Lindholm til Politiken den 13. marts 2014:

”Vi er jo en slags bistandsklienter, der får støtte til vores kunst.”

Flere danske filmskabere mener, der bør være andre succeskriterier end biografernes tilskuerantal, men overser komplet det faktum, at biografernes tilskuerantal er den første indikation på, om producenten kommer tørskoet i land.

Ikke at ville anerkende biografens tilskuerantal som succeskriterium svarer til, hvis et politisk parti ikke vil anerkende konsekvens af et valgresultat.

Vi taler immervæk om verdens dyreste kunstform, hvor selv den mindste artfilm har privatkapital ude og svømme, hvorfor negligering af publikum vil få fatale følger for producenten og, i anden omgang, instruktøren.

Man oplever i øvrigt ikke succesfulde filmskabere sætte spørgsmålstegn ved biografernes tilskuerantal som succeskriterium.

Men i modsætning til politikere, som griber til selvransagelse og hurtigt meddeler offentligheden, ”at man nu trækker i arbejdstøjet og vil forsøge på at gøre det bedre næste gang” efter et sløjt resultat, oplever man filmskabere jagte andre årsager end egen, når deres film ikke har fået tag i publikum.

Undskyldningerne er der i tidens løb set mange af. Her er ti eksempler:

– lanceringen var for dårlig

– trailer og plakat gav ikke ordentligt udtryk for filmens ånd

– vejret

– anmelderne har ikke forstået filmen

– konkurrence fra andre film

– tidspunktet for premieren

– konkurrence fra tv

– biograferne har pillet filmen for hurtigt af plakaten

– Hubertusjagten gav filmen konkurrence i åbningsweekenden (min personlige favorit)

og nu senest:

– Medierådets vurdering skrællede en million kroner af indtægterne

Det er kort sagt alle andres skyld end filmskaberens egen.

En af de mere bemærkelsesværdige udtalelser, som er fremkommet i kølvandet på publikums kølige modtagelse af en film: ”Jamen, det har aldrig været meningen, at filmen skulle ses af ret mange.”

Den lader vi lige stå lidt.

En anden udtalelse fra en filmskaber, som forsvar over for publikums manglende lyst til at se instruktørens film: ”Det har været enormt sjovt at forløse historien.” Og her drejede det sig om en film støttet gennem Det Danske Filminstituts kommercielle støttegren – Markedsordningen – som beklageligvis var faldet komplet på bugen med stort tab for producenten til følge.

Nu handler det jo overhovedet ikke om, hvorvidt filmskaberen har haft det sjovt, men derimod om filmen – når den er støttet gennem Markedsordningen – har været i stand til at tiltrække et publikum.

Hvor ville det dog være befriende om danske filmskabere ville påtage sig et ansvar for, at deres film ikke har kunnet opnå publikums gunst.

Jo før danske filmskabere anerkender, at de er til for publikums skyld – ikke omvendt - og griber til selvransagelse, når deres film ikke opnår publikums gunst, jo hurtigere kan filmskaberne få et publikum i tale.

Flere danske filminstruktører kunne have godt af at skrive den græske mesterinstruktør Costa-Gavras’ ord bag øret: "Hellere flytte mange lidt, end få meget."

Eneste andet valide succeskriterium er den gennemsnitlige modtagelse af de toneangivne filmanmeldere. Det er dog yderst sjældent at opleve en filmflop, som får over fire stjerner gennemsnitligt af anmelderkorpset.

At måle sin succes på publikums gratis adgang til værket kan aldrig blive et validt succeskriterium.

Hvis man hensættes i en miljø, hvor der ikke er krav om at lære af sine fejltagelser, lærer man aldrig. 

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten