21. aug. 2015
En ny filmbølge
Den nye filmbølge parrer intimiteten i independent cinema med den episke blockbuster. Her Joseph Gordon-Levitt i Robert Zemeckis 3D-film The Walk. Foto | Sony Pictures Entertainment

En ny filmbølge

Hollywood viser atter vejen.
Af Kim Pedersen

Hollywood viser atter vejen.

Mens vi i Danmark nøjes med at kigge os over skulderen og imitere fortidens filmbølger – såsom Dogme – med historiebårne mikrobudget-film, er man i Hollywood i færd med at redefinere mediet.

Man vil ikke blot redde spillefilmen som institution, men også løfte mediet op til nye højder.

I de sidste mange år har vi set top-Oscars gå til forholdsvis billige dramaer som Birdman og 12 Years a Slave. Men nu ser vi  Hollywood fylde efterårets filmfestivaler med en usædvanlig bølge af dyre, spektakulære film produceret til den størst mulige udnyttelse af biografernes store lærred. Og filmene er henvendt til et voksent publikum med historier, der er båret af skuespillerne.

De klare konturer til en ny filmbølge kan vi i første omgang kalde ”epic art”.

En sådan filmbølge fra Hollywood har vi ikke set før.

Store, dyre og spektakulære 3D-film med vægtigt indhold vil i de kommende måneder indtage nogle af verdens største filmfestivaler. Filmfestivalen i Venedig åbner med Baltasar Kormákurs thriller Everest, mens Robert Zemeckis høj(de)spændingsfilm The Walk åbner The New York Film Festival. Filmfestivalen i Toronto vil præsentere Ridley Scotts sci-fi-film The Martian.

Der er en tydelig trend.

Dermed forfølger Hollywood den succes, man har haft med Ang Lees Life of Pi (2012), Alfonso Cuaróns Gravity (2013) og Christopher Nolans Interstellar (2014). Alle store, spektakulære film med fantastiske historier og store skuespilpræstationer, henvendt til et voksent publikum.

Ingen tvivl om, at vi kommer til at se mange af den slags film i Oscar-kapløbet næste år.

Og der er meget mere på vej af samme skuffe. Alejandro González Iñárritus The Revenant med Leonardo DiCaprio, Ron Howards I havets hjerte og Quentin Tarantinos The Hateful Eight. Sidstnævnte vil Tarantino udsende i 70 mm i de biografer, som har teknologien til at vise det format.

Ambitionerne er i top hos de amerikanske filmskabere. Robert Zemecki har udtalt: “Alt, hvad jeg har lavet i hele min karriere, kulminerede i forbindelse med tilblivelse af The Walk.”

Baltasar Kormákur har på fornemmeste vis defineret den nye bølge således: ”Jeg har ønsket at parre intimiteten i independent cinema med en episk blockbuster.”

Nedenstående fotos fra Everest, The Walk, The Martian, I havets hjerte, The Hateful Eight og The Revenant viser de store, visuelle visioner. Afslutningsvis bringer jeg klip fra de seks film:

 

Everest (Premiere: 17. september)

 

The Walk (Premiere: 1. oktober)

 

The Martian (Premiere: 8. oktober)

 

I havets hjerte (Premiere: 10. december)

 

The Hateful Eight (Premiere: 7. januar)

 

The Revenant (Premiere: 21. januar)

  

Nyhed
16. dec. 2025
Trump sagsøger BBC for dokumentar

Trump sagsøger BBC for dokumentar

Nyhed
15. dec. 2025
Disney indgår stor AI-aftale

Disney indgår stor AI-aftale

Nyhed
15. dec. 2025
Dansk film leverer flotte tal for 2025

Dansk film leverer flotte tal for 2025

Avatar: Fire and Ash
Biografanmeldelse
16. dec. 2025

Avatar: Fire and Ash

Skolens tabte børn
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

Skolens tabte børn

King
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

King

Den gode stemning
Serieanmeldelse
14. dec. 2025

Den gode stemning

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Mest læste

Solid biografi om Ove Sprogøe
Nyhed
10. dec. 2010

Solid biografi om Ove Sprogøe

Dansk film leverer flotte tal for 2025
Nyhed
15. dec. 2025

Dansk film leverer flotte tal for 2025

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten