05. apr. 2013

Ekstremiteter i støtteordninger

Film fra markedsordningen sælger fire gange så mange billetter som film fra konsulentordningen.
Af Kim Pedersen

At vi lever under mere og mere ekstreme vejrforhold, er et faktum, som vel nok kun er forbigået de færrestes opmærksomhed, men at Det Danske Filminstituts to støtteordninger: 60/40-markedsordningen og konsulentordningen, ligeledes oplever større og større ekstremitet, er nok de færreste bekendt.

Konsulentordningen er det ene af Filminstituttets to støttemuligheder, som støtter den kunstneriske del af de mange ansøgninger, filminstituttet modtager hvert år, hvorimod den anden: 60/40-ordningen, den nuværende markedsordning, henvender sig til den mere kommercielle del af ansøgningerne.

Som det kan ses i nedenstående skema, hjemtager film støttet under konsulentordningen langt den største del af de internationale filmpriser Danmark modtager hvert år.

Mens film støttet i perioden 2005-2012 gennem konsulentordningen svinger mellem 35 og 72 internationale filmpriser årligt, mens film støttet gennem markedsordningen svinger mellem to og tolv.

Det er der næppe noget overraskende eller bemærkelsesværdigt i.

Men når man så kigger på den folkelige opbakning i form af gennemsnitlige tilskuerantal i biograferne i Danmark til de to støtteordninger, ser man mere og mere ekstreme forhold.

Det gennemsnitlige tilskuermæssige forhold mellem film i henholdsvis konsulentordningen og 60/40-markedsordningen har aldrig været større. I perioden 2007-2009 var der en vis balance mellem de to ordningers folkelige opbakning, men siden finanskrisen slog igennem, er forskellen blevet mere og mere ekstrem.

Vi taler i 2012 i forholdet 1:4. Altså hver gang der bliver solgt en billet til film fra konsulentordningen, ryger der fire over disken til film fra markedsordningen.

Eller sagt med andre ord: Det forekommer, at det hjemlige publikum ikke giver ret meget for internationale filmpriser, men derimod søger mod sikker underholdning og fravælger det eksperimenterende og ukendte.

 

Nyhed
15. dec. 2025
Disney indgår stor AI-aftale

Disney indgår stor AI-aftale

Disney investerer over seks milliarder kroner i selskabet bag AI-tjenesten Sora, som får adgang til at generere videoer med det enorme galleri af figurer fra Star Wars og Marvel.

Nyhed
15. dec. 2025
Dansk film leverer flotte tal for 2025

Dansk film leverer flotte tal for 2025

Nekrolog
15. dec. 2025
Rob Reiner er død

Rob Reiner er død

Den gode stemning
Serieanmeldelse
14. dec. 2025

Den gode stemning

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Rob Reiner er død
Nekrolog
15. dec. 2025

Rob Reiner er død

Dansk film leverer flotte tal for 2025
Nyhed
15. dec. 2025

Dansk film leverer flotte tal for 2025

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten