30. dec. 2012

DFI tegner usaglige fjendebilleder

Af Kim Pedersen

”Biograferne sikrer økonomien i dansk film,” var overskriften i en artikel i Politiken 27. december 2012. Nogenlunde samtidig med man tilmed kan konstatere endnu et rekordår for de danske biografer og dermed også en rekord for producenternes væsentligste indtægtskilde.

I artiklen synger Det Danske Filminstitut (DFI) og Producentforeningen (PROF) i velafstemt samlet kor:

Både Filminstituttet og Producentforeningen anerkender, at vinduet er helt afgørende for de store film, så er de overbevist om, at de små og mellemstore film kunne få mere ud af at komme hurtigere ud på andre platforme. De er trætte af, at biograferne så hårdnakket holder fast i, at film, uanset hvor kort tid de går i biografen, fortsat ikke må vises andre steder, før der er gået fire måneder.

Ovenstående savner ethvert afsæt i virkeligheden. Der skal dog huskes på, at hverken DFI eller PROF er biografernes juridiske samarbejdspartner i forbindelse med filmaftaler, hvorfor det åbenlyse ukendskab til de faktiske forhold bør undskyldes.

Brancheforeningen Danske Biografer har indgået en aftale med Foreningen af Filmudlejere i Danmark (FAFID) om holdback, som åbner op for rigelig fleksibilitet. Faktisk er den danske holdback-aftale den mest liberale og fleksible, der overhovedet findes i verden. Hvorfor det fjendebillede, som DFI og PROF forsøger at tegne, ikke alene er på usagligt grundlag, men også kun graver grøften dybere.

I mange lande arbejdes der stringent med et 4 måneders holdback, f.eks. har man i Frankrig lovgivning på området. Sådan er det ikke i Danmark, hvor hver distributør, som er medlem af FAFID og har tilsluttet sig aftalen, årligt får – efter et sindrigt system – en portion dage, distributøren frit kan afkorte filmenes holdback med.

Så når DFI og PROF hævder, at biograferne hårdnakket skulle fastholde 4 måneders holdback, er det ikke i overensstemmelse med sandheden.

Det er yderst beklageligt, at Det Danske Filminstitut som statslig institution medvirker til grøftegraveri og fremmaning af fjendebilleder på usagligt grundlag. Det burde de vide sig for gode til.

Man skal huske på, at den dårligst besøgte halvdel af biografernes repertoire repræsenterer sølle 2,6 % af tilskuerantallet. Så biograferne kan såmænd sagtens undvære de film, som DFI og PROF øjensynligt ønsker skal danne grundlag for forsøg.

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten