22. okt. 2016
Det lukkede (kvindelige) selskab
Foto | Screenshot Facebook

Det lukkede (kvindelige) selskab

De, som troede, at kønsadskillelse hører fortiden til, tager grueligt fejl.
Af Kim Pedersen

Forleden faldt jeg over en Facebook-side kaldet ”Kvinder i film”. I beskrivelsen på siden står der, at siden er en ”lukket gruppe, oprettet til at samle dokumentation og diskutere problematikker, ideer og løsninger i forhold til den skæve kønsfordeling i dansk film”.

 

Det lød jo alt sammen meget tilforladeligt.

Efter at have brugt hundredvis af timer på en undersøgelse af netop dette emne i min egenskab af ankerperson for en af de aktionsgrupper, som Det Danske Filminstitut har nedsat, tænkte jeg, at jeg – om nogen – havde værdifuld information at byde ind med.

Jeg ansøgte derfor om adgang til denne lukkede facebook-side.

Min ansøgning er dog foreløbigt ikke blevet imødekommet. Jeg har faktisk overhovedet intet hørt. Og ikke nok med det: Nu er siden på mystisk vis forsvundet fra jordens overflade!

Jeg kan i al fald ikke finde den længere, og før min ansøgning havde jeg intet problem med at google mig frem til den.

Det fik mig til at kigge nærmere på siden ud fra de screenshots, jeg havde taget, mens den stadig eksisterede. Her gik det pludselig op for mig, at kun kvinder var medlemmer af den lukkede side. 

De 334 kvindelige branchemedlemmer af den lukkede gruppe havde dermed på eget initiativ sat mænd uden for døren, når der skulle skabes klarhed og diskussion om det vigtige emne. Blandt medlemmerne findes koryfæer som filminstruktørerne Linda Wendel, Birgitte Stærmose, Mette-Ann Schepelern, Christina Rosendahl og festivalkonsulent Lizette Gram Mygind fra Det Danske Filminstitut. Siden administreres af Charlotte Sachs Bostrup, som ligeledes er filminstruktør.

Gad vide, hvordan kvinderne i dansk film ville have reageret, hvis branchens mænd havde gjort det samme!

Hvor er det dog uhensigtsmæssigt, at dansk films kvinder dermed skaber polarisering og fronter omkring et emne, som begge køn har en stor interesse i. Jeg troede, at den slags fjollerier hørte fortiden til. Man kan roligt påstå, at demokratiet har trange kår i filmbranchen.

Hvis debatten skal give mening, må både mænd og kvinder mødes som jævnbyrdige i manegen. Men den åbenhed ønsker kvinderne i dansk film altså ikke. Det er sørgeligt.

De, som troede, at kønsadskillelse hører fortiden til, tager grueligt fejl. 

Nyhed
16. dec. 2025
Trump sagsøger BBC for dokumentar

Trump sagsøger BBC for dokumentar

Nyhed
15. dec. 2025
Disney indgår stor AI-aftale

Disney indgår stor AI-aftale

Nyhed
15. dec. 2025
Dansk film leverer flotte tal for 2025

Dansk film leverer flotte tal for 2025

Avatar: Fire and Ash
Biografanmeldelse
16. dec. 2025

Avatar: Fire and Ash

Skolens tabte børn
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

Skolens tabte børn

King
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

King

Den gode stemning
Serieanmeldelse
14. dec. 2025

Den gode stemning

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Mest læste

Solid biografi om Ove Sprogøe
Nyhed
10. dec. 2010

Solid biografi om Ove Sprogøe

Dansk film leverer flotte tal for 2025
Nyhed
15. dec. 2025

Dansk film leverer flotte tal for 2025

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten