15. maj 2014
Cannes: Man frygter for dansk films fremtid
Den danske stand i Cannes henstår gabende tom i år.

Cannes: Man frygter for dansk films fremtid

Copenhagen Film Fund og Den Danske Filmskole har kun sendt tolv deltagere til Cannes
Af Kim Pedersen

Copenhagen Film Fund og Den Danske Filmskole har kun sendt hhv. syv og fem deltagere til Cannes i år.

Det er intet mindre end en katastrofe.

Hvordan kan man forvente at København skulle kunne tiltrække store internationale produktioner, når kun syv mand bliver sendt til verdens vigtigste filmfestival?

Og hvordan kan det forventes, at Den Danske Filmskole skal kunne hente inspiration, når kun fem deltagere kan lade sig inspirere.

Godt nok kan solen og den til tider ulidelige varme være usund for nordboere, og godt nok kan de horrible priser på hoteller og restauranter skræmme selv oliesheiker væk. For slet ikke at tale om de modbydelige infektioner, maveonder og tømmermænd, man kan pådrage sig under sydlige himmelstrøg.

Men disse organisationer bør i langt højere grad være repræsenteret ved verdens vigtigste filmfestival, hvis Danmark i fremtiden skal gøre sig nogen som helst forhåbninger om at gøre sig gældende.

Det må da være muligt for disse i forvejen tungt kommunalt- og statssubsidierede organisationer at få politikernes øjne op for vigtigheden af massiv deltagelse på denne festival. Sølle tolv deltagere kan simpelthen ikke gøre det.

Hvorfor ikke invitere samtlige kommunalbestyrelsesmedlemmer i København og omliggende kommuner til Cannes, så de kan få syn for sagen?

Fra Copenhagen Film Fund deltager Fondsdirektør Thomas Gammelgaard, dansk films grand old man, tidligere adm. direktør i Filminstituttet, Henning Camre, Radiodirektør Jørgen Ramskov, Leder af Filmuddannelsen, Den Danske Filmskole Svend Abrahamsen, Producer Stine Spang, Direktør Katia K. Østergaard og Præsident, Røde Kors, Susanne Larsen.

Den Danske Filmskole er repræsenteret ved rektor Vinca Wiedemann, Direktør Tina Wagner Sørensen, Producer Rikke Lassen, Producer Lina Flint og assistent Camilla Hyldel Burrow.

Såfremt Copenhagen Film Fund skal gøre sig nogen former for håb om at kunne tiltrække store internationale filmproduktioner til hovedstaden – og ikke alene lade danske producenter kommet til fadet, mod fonden erklærede målsætning – må fondens delegation i Cannes mindst tredobles.

Og hvis Den Danske Filmskole skal beholde sin hårdt tilkæmpede internationale status, må samtlige skolens elever og ansatte da sendes til Cannes for at lade sig inspirerer og tiltrække undervisningstalent.

Godt nok sendte Den Danske Filmskole kun 2 repræsentanter sidste år: Rektor Poul Nesgaard og Direktør Tina Sørensen. Men det må da kunne gøres meget, meget bedre.

Man frygter for dansk films fremtid. 

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten