05. mar. 2013
Biografer er ikke skyld i små films død

Der trøstes beklageligvis med fejlagtige årsager til elendigheden. Billede fra filmen Viceværten.

Foto | Nordisk Film

Biografer er ikke skyld i små films død

Af Kim Pedersen

Når myter gror fast, står fejlagtige antagelser svære at ændre.

I en artikel i Politiken onsdag den 27. februar med overskriften ”Små film kommer i klemme i dansk filmboom” har avisen indhentet bistand i form af Johannes Riis, lektor på Film og Medievidenskab på Københavns Universitet, som endnu engang kloger sig på den danske biograf- og filmbranche.

I artiklen mener den gode lektor, at de små danske film lider under store populære danske films succes.

Ja, døden skal som bekendt have en årsag, men intet er dog mere forkert, idet disse film for eksempel slet ikke rammer samme målgruppe. Det er nu nok de færreste, som har vaklet mellem at se Sover Dolly på ryggen? og Viceværten.

At give biograferne og distributionssystemet skylden for elendigheden, er sikkert bekvemt, men det flytter beklageligvis fokus fra de virkelige årsager: publikums accelererende manglende lyst til at tage filmmæssige chancer og enkelte filmkunstneres komplette ignorering af publikum. Det er den cocktail, man bør forholde sig til, hvis man vil løse problemet med de små danske film.

Inden biograferne blev digitaliseret lød klagesangen, at de små film blev udsendt i alt for få biografer og derfor ikke kunne høste, mens medieomtalen var på sit højeste. Nu hvor de små danske film bliver udsendt i flere biografer fra premieredatoen end nogensinde, lyder en ny klagesang fra Riis, at det går for hurtigt og at de små film ikke får mulighed for at vokse sig store.

Den enlige svale i 2012, som kunne karakteriseres som en af de ”små film”, var Viceværten. Filmen blev vist for tomme sale – hvad skulle dog grundlaget være, for at den skulle kunne vokse sig stor? Det dobbelte af ingenting er som bekendt ingenting.

I øvrigt viser alle erfaringer, at hvis publikum ikke vil betale for at se en film i biografen, vil de heller ikke betale for at se den på DVD eller VoD, hvilket jo kun bekræfter, at nogle film aldrig vil vokse sig store – uanset bredden og vidden af distributionen og ikke så længe, der skal betales en pris for at se dem. Og betaling er altså forudsætningen for dansk spillefilmproduktion.

Der er dog bestemt fortsat muligheder for film kan vokse sig store, men det kræver instruktøren er i øjenhøjde med publikum, hvilket for eksempel Midnight in Paris, Drive og De urørlige er funklende flotte beviser på.

Hvis man skal løse problemet, må man opfordre den gode lektor til at kigge i den rigtige retning, hvor ondt det end må gøre.

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten