22. juli 2016
Sommerblog 3 – Lavbudgexit
Producenten Regner Grasten optog lavbudgetfilmen Villads fra Valby på bare femten dage. Filmen fik pæne anmeldelser og solgte 85.000 billetter. Alligevel har Filminstituttet efterfølgende forringet lavbudgetordningen. Foto | Regner Grasten Film

Sommerblog 3 – Lavbudgexit

Det Danske Filminstitut sætter en prop i dansk films fremtid.
Af Regner Grasten

Filmaftalen 2014-2018 var et svendestykke, både hvad angår enighed (alle partier stod bag), men også i nytænkning. Især idéen om lavbudgetfilm var et af de bedste tiltag i mange år. Citat fra aftalen:

”Som forsøg kan der i aftaleperioden ydes støtte til 12-24 lavbudgetfilm. Der kan ydes støtte til spillefilm med et budget på henholdsvis maksimum tre millioner kroner og maksimum seks millioner kroner. Lavbudgetfilm støttes på konsulentordningen, markedsordningen og New Danish Screen. Der er intet maksimum på støtteintensiteten for lavbudgetfilm. Ordningen skal give både nye talenter og etablerede talenter mulighed for at producere lavbudgetfilm.”

Med dvd-markedet, som nærmest er forsvundet, og et streamingmarked, der ikke er bare i nærheden af samme økonomi, er der en fare for, at færre film skal have flere penge i støtte.

Det er en livsfarlig vej, som var ved at lukke dansk film ned i starten af 90’erne, hvor der for eksempel blev produceret femten film i 1990 til et samlet tilskuertal på 620.000. Det var 253.000 færre end årets store overraskelse Pretty Woman, der blev set af 873.000.

Årsagen var, at dansk film var stagneret i fuldfinansiering, og 50/50-ordningen var ikke kommet op i gear. Året efter blev der kun produceret ti film, hvor det samlede tilskuertal var 1.533.048. Det var en enkelt film, der hev det op: Krummerne med et billetsalg på 858.632. Krummerne var støttet af den nye 50/50-ordning og gjorde det lødigt at lave film til et stort publikum.

Med lavbudgetordningen åbner der sig igen muligheder for at skabe nye instruktører, projekter, skuespillere, produktionsformer og distribution. Ordningen er fra politikernes side ikke kun tænkt som smal, men på tværs af alle ordninger. Det startede fantastisk.

Det Danske Filminstitut lavede nogle gode vilkår, hvor man kunne søge udvikling og få svar inden for fire uger og eller efter to uger ved en produktionsansøgning. Tv-stationerne gik med på idéen og lovede også at behandle inden for fjorten dage. Man kunne få op til 60 % støtte på seks millioners budget og 80 % på et tre millioners budget.

Desværre glemte Det Danske Filminstitut at indrette markedsordningen til lavbudget, hvilket var og er en fatal fejl.

Regner Grasten Film er vild med nye tiltag, der kan sætte gang i hjulene. Vi tog chancen som dengang med Krummerne. Vi så, at der var et hul i julen 2015 for børnefilm og hyrede Frederik Nørgaard i april til at skrive et manuskript og instruere Villads fra Valby. Vi kunne ikke nå at søge udvikling, men tog chansen med produktion.

Den 1. juni søgte vi støtte hos børnefilmkonsulenten Åke Sandgren og fik ja fjorten dage efter og ti dage efter et ja fra DR. Vi fik 3,6 millioner fra Det Danske Filminstitut og 1,5 millioner fra DR, som er deres maksimum på lavbudget.

Så alt var godt. Den 22. august gik vi i optagelse. Vi optog på femten dage. Alle var ansat under overenskomsten.

Første juledag havde vi premiere over hele landet til fine anmeldelser. Villads fra Valby var tænkt som en ren børnefilm, en genre, som har det vanskeligt i Danmark, men som er vigtig for den næste generation, og her var lavbudgetordningen perfekt til at tage en chance på.

Villads fra Valby overraskede alle og solgte 85.000 billetter.

En anden chance, vi tog, var at droppe dvd (første gang for en biografsucces) og gå direkte på vod uden de store omkostninger. Vi ville teste markedet. Villads fra Valby har været og kommer på flere store børnefilmfestivaler.

Så gevinst på alle hylder med den første film under lavbudgetordningen.

Så hvad gør Det Danske Fiminstitut? Sætter de maksimum fokus på at udvikle ordningen efter Villads fra Valby-succesen?

Desværre ikke. Man vælger tværtimod at stramme reglerne. På grund af Villads fra Valby er det nu ikke muligt at søge direkte produktionsstøtte. Man skal igennem udvikling først, og en ny instruktør kan ikke lavbudgetdebutere på konsulentordningen eller markedsordningen.

Hvis de regler havde eksisteret, da vi ville lave Villads fra Valby, var filmen aldrig blevet lavet. Årsagen er nok den nærmest ikke-eksisterende opbakning fra de store organisationer. Når krybben er tom, bides hestene, og netop lavbudgetordningen og det, vi viste med Villads fra Valby, vil helt sikkert true de etablerede aktører i branchen på deres eksistens.

Men det er ikke godt for dansk films fremtid.

Nyhed
16. dec. 2025
Trump sagsøger BBC for dokumentar

Trump sagsøger BBC for dokumentar

Den amerikanske præsident vil have britiske BBC til at betale ti milliarder dollars efter den kritiserede klipning i Trump: A Second Chance, som har ligheder med Guldbrandsens A Storm Foretold på DRTV.

Nyhed
15. dec. 2025
Disney indgår stor AI-aftale

Disney indgår stor AI-aftale

Nyhed
15. dec. 2025
Dansk film leverer flotte tal for 2025

Dansk film leverer flotte tal for 2025

Nekrolog
15. dec. 2025
Rob Reiner er død

Rob Reiner er død

Skolens tabte børn
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

Skolens tabte børn

King
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

King

Den gode stemning
Serieanmeldelse
14. dec. 2025

Den gode stemning

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mest læste

Solid biografi om Ove Sprogøe
Nyhed
10. dec. 2010

Solid biografi om Ove Sprogøe

Rob Reiner er død
Nekrolog
15. dec. 2025

Rob Reiner er død

Dansk film leverer flotte tal for 2025
Nyhed
15. dec. 2025

Dansk film leverer flotte tal for 2025

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten