08. juni 2016
Kvindegenet styrer for vildt
Både kunstnerisk og kommercielt giver det kvindelige gen bonus i dansk film, mener Regner Grasten, der opfordrer til, at man får kvinderne på banen for fuld styrke.


Foto | Mark Cassar

Kvindegenet styrer for vildt

Filmbranchen får fiasko, hvis vi glemmer det kvindelige gen.
Af Regner Grasten

Amerikaneren Jonn Fawset giver i Børsen opskriften på forskellige ”børsrobotter”, som kan slå de kloge hoveder.

En af robotterne er lavet sådan, at den automatisk køber aktier med kvindelige topchefer og sælger dem igen, hvis den kvindelige topchef forlader firmaet.

Faktum er, at robotten lige på det punkt klarer sig væsentligt bedre end resten af aktiemarkedets aktører.

Overfører vi det til dansk film, er der ingen tvivl om, at chancen for kunstnerisk og økonomisk succes er klart større, hvis du har ”det kvindelige gen”.

Men hvorfor er der så ikke flere kvinder der laver film?

Lige nu raser debatten om kønskvoter på baggrund af en rapport udgivet af Det Danske Filminstitut, der dokumenterer en skæv kønsfordeling i dansk film.

Af rapporten fremgår det, at mandlige instruktører i gennemsnit modtager 30 procent mere i støtte end de kvindelige. Men det er ikke hvem der får, men hvilke projekter der får. Der er en tendens til, at machoprojekter fortrinsvis får støtte i modsætning til projekter, der også har følelserne med sig, og det er hul i hovedet både kunstnerisk og kommercielt.

Tager vi det kunstneriske, så er der ingen tvivl om, hvem vores stærkeste internationale kort er, når vi snakker filmkunst. Det er Lars von Trier, og Lars von Trier er også vores bedste kvindelige instruktør, fordi han om nogen forstår det kvindelige gen.

Økonomisk giver det kvindelige gen også bonus.

Hvidstengruppen gav baghjul til de andre besættelsesfilm: Flammen & Citronen, 9. april og senest Under sandet. Hvorfor? Fordi Hvidstengruppen har det kvindelige gen.

Vi kan også nævne Jagten, Den skaldede frisør, Italiensk for begyndere og All Inclusive. Men også film som Klassefesten og Klovn har det kvindelige gen, hvor den bløde mand bliver taget under behandling.

Dér ligger succesen!

Tager vi så tv, så har det kvindelige gen også sat sit aftryk på kæmpe succeser som Badehotellet, Borgen, Forbrydelsen og Arvingerne, mens den seneste DR-serie, Bedrag, klart manglede det kvindelige gen. Og så når du ikke de højder, som de andre serier har.

Så drop de dødssyge machoprojekter og få det kvindelige gen på banen for fuld styrke. Så skal der nok komme ligevægt i kønsfordelingen. Og fatter man det ikke, så må vi have kønskvoterne på banen.

Ellers sælger børsrobotten aktien i dansk film, og vi bliver kørt over af svenskerne.

Nyhed
18. dec. 2025
Ekko bringer de sidste julegaver ud

Ekko bringer de sidste julegaver ud

Oscar 2026
17. dec. 2025
Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Gaucho Gaucho
Biografanmeldelse
18. dec. 2025

Gaucho Gaucho

All Her Fault
Serieanmeldelse
17. dec. 2025

All Her Fault

Avatar: Fire and Ash
Biografanmeldelse
16. dec. 2025

Avatar: Fire and Ash

Skolens tabte børn
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

Skolens tabte børn

King
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

King

Mest læste

William Friedkin er død
Nekrolog
08. aug. 2023

William Friedkin er død

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten