10. sep. 2013

Godnat til det danske filmhåndværk ... og moral!

Vi rykker dansk film og tv til udlandet og ødelægger dansk film- og tv-kultur.
Af Regner Grasten

Da DR´s 170 millioner kroner dyre tv-serie rykkede til Fyn, fik de modstand, der svarede til tyskernes angreb i 1864.

Socialdemokraterne og Enhedslisten beskyldte Danmarks Radio og Miso Film for social dumping i forbindelse med brug af ni tjekkiske filmarbejdere, der arbejdede på produktionen under dårligere vilkår end de danske arbejderes. Der blev efterfølgende lavet en aftale mellem Filmmedarbejderforeningen og Producentforeningen, og sagen blev lukket med:

”Parterne er kommet til den konklusion, at de tjekkiske filmarbejdere er engageret på et andet grundlag end de danske filmarbejdere. Drøftelserne mundede ud i, at der foretages mindre justeringer af de tjekkiske filmarbejderes ansættelsesvilkår.”

Ovenstående sker efter, at Enhedslisten i november 2012 indgik en ”Aftale om social dumping” med regeringen. Heri lyder det, at ”det offentlige har i den forbindelse en særlig rolle i forhold til at sikre, at der ikke benyttes underbetalt, udenlandsk arbejdskraft”.

Men den slags detaljer går som regel hen over hovedet på min egen branche, der jager penge med det samme hoved under armen, og følgende udtalelser fra en filmproducent viser klart, at der er et problem:

”Det har slet ikke været inde på vores nethinde, at man skulle tage sådanne hensyn. Men det ville da også være løgn at påstå, at vi ikke også kigger til udlandet for at få vores produktionsomkostninger ned. Ligesom vi ser det i alle andre brancher for tiden."

Det er selvfølgelig hamrende umoralsk at lægge en produktion som 1864 uden for Danmark, når der er 100 millioner statskroner i ryggen på den, og det er et super nationalt emne, som sagtens kan produceres på danske filmstudier og location og med dansk arbejdskraft. Jeg er sikker på, at sønderjyderne ville have gravet skyttegrave, brændt møller og kæmpet både som danskere og tyskere, hvis de kunne have fået produktionen til Sønderjylland.

Men der er mange andre aspekter i den sag. Regeringen består som bekendt af Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti og okay så det næsten liberale Radikale og deres støtteparti Enhedslisten. Alle har tavse set til, at en produktion, der hovedsagelig er statsfinansieret, er udført under forhold, som 100 års arbejdskamp har kæmpet for, at danske arbejdere IKKE skal lide under: tolv timers arbejdsdage, seks dage om ugen og til lønninger, der ligger væsentligt under de danske. Med andre ord er vores såkaldte arbejderregering med til at styrke arbejdsforhold, som hører til i den sorte middelalder. Vi får aldrig et Europa til at fungere, hvis ikke vi alle sammen er lige både politisk og økonomisk, og så hjælper det ikke, at vi med danske støttekroner støtter den sorteste kapitalisme og udbytning.

Men ud over at det er hamrende umoralsk, er det også torskedumt. Hvis en film eller tv-serie foregår i Danmark, er det mest hensigtsmæssigt, både økonomisk og fagligt, at lægge produktionen i Danmark. Det er meget kortsigtet at gå efter støttekroner fra et andet land som for eksempel Tjekkiet. Faktum er nemlig, at når man bare kan give los med lønninger, forsvinder begrænsningens kunst, og produktionen fordyres. Jeg er 100 % sikker på, at 1864 kunne være blevet væsentligt billigere, hvis den var blevet produceret i Danmark.

Vi har produceret både Hvidstengruppen og Tarok i Danmark, og jeg vil med hovedet på blokken påstå, at de er 40 % billigere, end hvis vi havde produceret uden for Danmark.

Vi har en dansk filmarbejderstab, der er effektive og med mange års erfaring i at være alsidige og dermed skabe et unikt filmhåndværk. Men det er snart slut. Jo flere produktioner, der bliver lagt ud, og som bliver dyrere af det og dermed kræver flere støttekroner, desto færre filmarbejdere og støttemidler er der i tilbage til at lave film med og for i Danmark, og så dør håndværket helt naturligt, og dermed dør den danske filmkultur.

Selvfølgelig kan man som producent tage sig til hovedet over alle de regler, der er, og der bliver også i samarbejde med fagforeningerne rettet ind, men aldrig i modstrid med den danske model. Men hvis ikke der er arbejde, hvorfor så gå ind som ung og være med i denne her branche? Resultatet? Så kan man tørre sig et vist sted med nye overenskomster, når der ikke er nogen til at bruge dem.

Men skal vi så ikke støtte det globale. Jo, selvfølgelig skal vi det. Vi skal bakke op om vores instruktører og producere, når de vil ud og lege med de store, men det skal ikke være produktioner, der lige så godt kunne ligge i Danmark, det er ... TORSKEDUMT OG UMORALSK, og spild af penge.

DINE PENGE!!

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten