07. mar. 2016
Bodil – et søm i dansk films ligkiste?
Simon Spies i sine velmagtsdage. Nu er dansk films fineste prisuddeling rykket ind i hans lysthule. Foto | uoplyst

Bodil – et søm i dansk films ligkiste?

Filmkritikerne fejrer dansk film i en pornobiograf.
Af Regner Grasten

Der var engang, hvor Bodil-festen var dansk films højdepunkt.

Festen blev holdt i Imperial, og filmfolk, skuespillere, politikere og andet godtfolk kom fra nær og fjern for at fejre dansk film i landets største biograf.

Efter uddelingen af den prestigefyldte, smukke porcelænsfigur var der forpremiere på en stor film, som almindeligt dødelige først kunne opleve måneder efter. At få lov til at vise sin film den aften var en ære, og betød meget for filmens videre liv i biografen.

Robert-prisen kom siden til og kæmpede en forgæves kamp om, hvem der var den største pris.

For filmkritikernes Bodil vandt hver gang. Intet kunne slå begivenheden i Imperial.

Men i 2011 bliver Bodil-festen flyttet til noget, der ligner et kælderdiskotek og i dag mest bruges til standup-shows, hvor der høvles en masse bajere ned i pausen.

Bremen hedder det nye sted, som er den nye ramme for fejringen af dansk film. På Bremens website står der:

”Oprindeligt hed teatret Merkur Teatret og fungerede som sengekantsbiograf for det pænere københavnske borgerskab. Teatret var, ligesom resten af bygningen i Nyropsgade i hjertet af København, ejet af Simon Spies. Teatret er bibeholdt, som da Spies ejede det, kun foyeren er nyrenoveret. Det betyder, at Spies’ berygtede elevator, der fører fra backstage direkte op i Spies’ tidligere privatlejlighed på toppen af bygningen, stadig eksisterer.”

At Bodil er endt i en tidligere sengekantsbiograf, er nok det tydeligste tegn på, at dansk film er på vej ind i en dødsrallen, hvor ambitionerne om at genskabe storheden er lig nul.

Værre er det, at det er de danske filmkritikere, der står bag dødskampen. De slår med eftertryk et søm i dansk films ligkiste ved selv at være så uambitiøse at fejre dansk film i en hørm af gammelt øl.

Flaskepost fra P er den næststørste åbning for en dansk film efter Anja og Viktor, og det er fantastisk flot, men hvis ikke vi får skabt grobunden, så er proppen også sat i den flaske.

Kære kritikere, kom ind i kampen og genskab Bodils – og dansk films – storhed. Luk jeres bedemandsforretning og hjælp dansk film op af sumpen med den ildsjæl, filmkritikerne engang havde.

Relevante artikler

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten