22. dec. 2016
Amerikansk fiasko er dansk films fremtid

Christian Tafdrups Forældre viser nyskabelse i dansk film ved at lade Elliott Crosset Hove og Miri Ann Beuschel spille foryngede udgaver af Søren Malling og Bodil Jørgensen.

Foto | Maria von Hausswolff

Amerikansk fiasko er dansk films fremtid

Når modet er tilbage i dansk film, banker vi amerikanerne sønder og sammen.
Af Regner Grasten

Top 10 i biograferne i 2016 (pr. 16. december):

1. Flaskepost fra P (DK)
2. Klassefesten 3: Dåben (DK)*

3. The Revenant

4. Zootropolis

5. Deadpool

6. Kæledyrenes hemmelige liv*

7. Kollektivet (DK)

8. Kung Fu Panda 3

9. Ice Age: Den vildeste rejse

10. Trolls*

Det er komplet idiotisk at diskutere, om de smalle film er skyld i dansk films fiasko.

Når man ser på listen over de mest sælgende film i 2016, springer det i øjnene, at der kun er én amerikansk film til det modne biografpublikum, og det er The Revenant. Samtidig har de danske film, der skulle sælge til det samme publikum, svigtet totalt.

Dét er årsagen til, at de smalle film har det svært i biografen.

Når publikum har haft så massivt mange dårlige biografoplevelser både til danske, men især til amerikanske film, så tør de ikke tage chancen med de mere nyskabende film, selv om oplevelsen ville være tusind gange stærkere, og der ikke stod idiot på ryggen af publikum for at have købt en biografbillet.

Jeg er enig med formanden for Danske Biografer, Kim Petersen, at markedsordningen og konsulentordningen ikke skal bruge tid på lavbudget-filmene, men jeg mener ikke, at lavbudget-filmene af den grund skal have færre penge. Hvis vi skal ud af den sump, er der kun én vej.

Styrk New Danish Screen med de penge, der er sat af til lavbudget på markedsordningen og konsulentordningen. Uden udvikling vil filmsproget stille og roligt dø, og hvis ikke de store mainstreamfilm tilføres ny benzin, bliver publikum væk, og det bliver en langsom død for biograferne og hele filmbranchen.

Vi er i en unik situation, hvor amerikansk film er så ringe, at der ikke skal mange film til som Hvidstengruppen, En kongelig affære, Den skaldede frisør og Jagten, før amerikanerne er banket helt af banen, samtidig med at vi styrker talentmassen.

Men det er op ad bakke. Modet til at turde er nærmest ikke-eksisterende i dansk film i dag. Det Danske Filminstitut har et stort ansvar, og den største opgave i 2017 er at give modet tilbage til filmskaberne med råbet: Du vil for lidt!

Når det sker, så tror jeg på fremtiden.

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten