05. mar. 2013

De virkelige skurke

Af Vinca Wiedemann

Hvorfor er det sådan, at vi i Danmark bliver nødt til at nedtone virkeligheden, for at den kan blive troværdig på film?

Jeg mener, tænk hvis vi lod en af politikerne i Borgen ligne Berlusconi, som han tog sig ud ved stemmeurnen forleden, med farvede hårtransplantationer, face lifts og makeup á la pancake! Han ville passe fint ind i en Fellini-film, men i dansk realisme ville han ligne en parodi, en kliché, simpelthen too much (hvad han jo også er, men alligevel …)


Silvio Berlusconi. Foto: Stefano Rellandini

Herhjemme går vi en anden vej. Rollen som Borgens nye superskurk, TV1's generaldirektør Alex, bliver med stor træfsikkerhed lagt i hænderne på Christian Tafdrup, der ligner enhver mors drøm om en svigersøn så meget, at han bogstaveligt talt har spillet rollen i Efter brylluppet.


Christian Tafdrup i Borgen. Foto: DR

Jeg forstår valget af ham, jeg synes det er raffineret og morsomt. Skulle jeg pege på et enkelt punkt, hvor hans rolle bliver for karikeret, så er det nok tørklædet, han bærer. Men hov, det tørklæde er jo en tro kopi af dét, som den forhenværende generaldirektør yndede at bære. Skal der virkelig ikke mere til? Hvorfor er det sådan, at virkeligheden, det billige skidt, virker så overdrevet absurd på film herhjemme?

Er det fordi vi danskere i hjertet er leverpostejsdemokrater, der har siddet så længe i rundkredsen, at vi har glemt, hvordan skurke ser ud, når de fører sig åbent og uhæmmet frem? Eller er det, fordi vores velfærdssamfund har udviklet en arrogant og kedsommelig middelklasseæstetik, der foretrækker en fimsefin gråtoneskala frem for en skrapt farvet filmlud til skurvede hoveder?

Politisk foretrækker jeg selvfølgelig Danmarks på det jævne-demokrati frem for det italienske carnivale-fascisteri.


Nicolas Bro i Offscreen. Foto: AlphaVille Pictures

Men kunstnerisk elsker jeg, når der en sjælden gang imellem er filmfolk, som Christoffer Boe og Nicolas Bro, der i Offscreen sammen skabte et sandt svigermor-mareridt, et af de mest grufulde menneskemonstre, der har gået på dansk filmjord.

Når jeg møder en sådan revolutionær opsætsighed, der brænder alle realistiske broer og vover at indoptage virkelighedens uhæmmede afgrunde, så mærker jeg min dyriske sjæl atter ånde frit.

Nyhed
15. dec. 2025
Disney indgår stor AI-aftale

Disney indgår stor AI-aftale

Disney investerer over seks milliarder kroner i selskabet bag AI-tjenesten Sora, som får adgang til at generere videoer med det enorme galleri af figurer fra Star Wars og Marvel.

Nyhed
15. dec. 2025
Dansk film leverer flotte tal for 2025

Dansk film leverer flotte tal for 2025

Nekrolog
15. dec. 2025
Rob Reiner er død

Rob Reiner er død

Den gode stemning
Serieanmeldelse
14. dec. 2025

Den gode stemning

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Rob Reiner er død
Nekrolog
15. dec. 2025

Rob Reiner er død

Dansk film leverer flotte tal for 2025
Nyhed
15. dec. 2025

Dansk film leverer flotte tal for 2025

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten