12. aug. 2020
Hvide danskere skaber brune klichéer
Unge Yosef (Arash Mosaddegh) åbner døren for en mandlig, dansk kæreste og starter dermed et opgør med sin homofobiske familie. Foto | Rune Pedersen

Hvide danskere skaber brune klichéer

Vi mangler en serie om en homofyr fra indvandrermiljøet. To fluer med et smæk!
Af Las Dyhrcrone

Vi mangler da en serie om en homofyr fra indvandrermiljøet. En dobbeltminoritet. To fluer med et smæk!

Sådan forestiller jeg mig en begejstret konsulent råbe ud i lokalet efter den første præsentation af DR3-serien Om natten lyver jeg aldrig.

Yosef er homoseksuel, men holder sin seksualitet skjult for venner og familie af frygt for at blive udstødt. Han har to mobiltelefoner: en sort og en hvid.

Sidstnævnte bliver primært brugt til at finde andre unge mænd på datingappen Grindr. De hemmelige møder foregår altid skjult om natten, langt væk fra Brøndby Strand, hvor Yosef bor med sine forældre og en søster.

Yosef lever et dobbeltliv og lyver både over for forældrene og sin homofobiske fætter Nadim (som selvfølgelig er pusher og taler med tyk dialekt).

Kun søsteren kender til hans hemmelighed.

Heldigvis for Yosef finder han på Grindr den unge dansker Tobias, der i seriens kontekst fungerer som en hvid frelserskikkelse.

Hans primære funktion er at forklare og belære Yosef om nødvendigheden af at acceptere sin seksualitet.

Men hvorfor er Tobias en hvid, dansk karakter? Kunne han ikke lige så godt være en anden brun fyr, som er sprunget ud og tør stå ved sig selv? Hvorfor har de hvide danskere i serien patent på progressiviteten?

Løsningen på Yosefs problem er at bryde med forældrene, som repræsenterer det forældede og fordomsfulde, så han hånd i hånd kan forlade Brøndby Strand med danske Tobias, der gestalter frihed, åbenhed og tolerance.

Men helt ærligt: Er det danske samfund et totalt fordomsfrit paradis? Vil Yosef som brun dansker ikke opleve at blive diskrimineret på grund af sin hudfarve?

Om natten lyver jeg aldrig er en kridhvid fortolkning af en brun fortælling, og det giver god mening, når man ser rulleteksterne: Holdet bag serien er overvejende hvidt!

Man fristes til at spørge, om manuskriptforfatterne overhovedet kender til de miljøer, som de forsøger at skildre. Det virker ikke til, at forfatterne har gjort sig nogen form for research, men i stedet er gået med alle de udpinte klichéer om etniske minoritetsmiljøer.

Serien er til tider skræddersyet til en DF-valgvideo med kerneløse og klodsede stereotyper.

Man kan altså ikke nøjes med brune skuespillere foran kameraet og tænke, at det er tilstrækkeligt. Slet ikke, hvis intentionen er at skildre et miljø, som man ikke selv er en del af.

Tænk, hvis lidt flere danskere med dobbelt minoritetsbaggrund havde haft indflydelse på processen.

Måske endda havde skrevet serien? Så havde Om natten lyver jeg aldrig sandsynligvis været mere interessant og mindre tåkrummende.

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten