Interview
03. maj 2023
Westerngenren er ude af trit med tidsånden

Dusørjægeren Max Borlund (Christoph Waltz, midt) og Sgt. Poe (Warren Burke) med Rachel Kidd (Rachel Brosnahan), der er meldt kidnappet, men i virkeligheden er stukket af fra sin undertrykkende mand.

Foto | Lewis Jacobs

Westerngenren er ude af trit med tidsånden

”Politisk korrekthed er kreativitetens dødsstød,” siger koryfæet Walter Hill, der med Dead for a Dollar udforsker myten om Amerika og skildrer en stærk kvinde.

Af Niels Jakob Kyhl Jørgensen

Walter Hill er en mand af den gamle skole. 

Den i dag 81-årige instruktør startede i postrummet hos Universal Pictures, dengang det hæderkronede studiesystem gennemgik sine sidste krampetrækninger i 1960’erne. 

Herfra arbejdede han sig op i Hollywood-hierarkiet til eftertragtet manuskriptforfatter for mestre som Sam Peckinpah. Indtil han slog igennem som instruktør med film som The Driver, The Warriors og 48 timer. 

Hill markerede sig som en driftssikker instruktør med forkærlighed for maskuline universer og amerikanske myter. 

Dead for a Dollar havde sidste år verdenspremiere på festivalen i Venedig og kan nu ses herhjemme på tjenester som Blockbuster. Med westernfilmen vender instruktøren tilbage til Det Vilde Vesten – et sted og en epoke, han har kredset om gennem hele karrieren. 

”En god western har en særlig elegance over sig. Det har altid tiltalt mig,” siger han til Ekko dagen efter verdenspremieren. 

”Det er historiske dramaer, der samtidig taler til samtiden. Da John Ford lavede sine westerns i 1930’erne og 1940’erne, afspejlede de ofte økonomiens sørgelige tilstand.” 

Desuden er der næppe nogen genre, som bedre indkapsler myten om Amerika, mener Walter Hill. 

”For amerikanere kom westerngenren til at symbolisere pionerånden: ’Vi kom, vi så, vi byggede.’ Det er tanker, som er totalt ude af trit med tidsånden i dag.” 

Ud af køkkenet
I Dead for a Dollar kan man også mærke nutidens toner. 

Den retskafne dusørjæger Max Borlund bliver hyret til at redde en rig politikers hustru fra den soldat, der har kidnappet hende til Mexico. Men kidnapningen viser sig at være et noget overdrevent skalkeskjul for mandens sårede stolthed. 

For Rachel Kidd, der spilles af Rachel Brosnahan (The Marvelous Ms. Maisel), er stukket af fra et liv som kuet trofæhustru. Hun har ingen intentioner om at vende hjem. 

”Før optagelserne sagde jeg til Rachel: ’Din karakter søger ikke kærlighed. Hun vil have respekt.’ Jeg ville ikke have en kvinde, der måtte holde sig til køkkenet,” forklarer Walter Hill. 

Og hvis det kan virke progressivt for en western, siger det mere om genren end om tiden, påpeger han. 

”Hun er en troværdig karakter for den tid. Der var også politisk aktive kvinder dengang, som begyndte at sætte kvinders valgret på dagsordenen.” 

Legitime smertepunkter
Walter Hill er lydhør over for tidens kritik af filmbranchens skæve magtbalance. Men han maner til besindelse, når det gælder debattens mest yderliggående røster. 

”Politisk korrekthed er kreativitetens dødsstød. På en måde er det en ny tids McCarthyisme, og jeg håber, det er en fase, vi kommer hurtigt igennem,” siger instruktøren. 

”Har kvinder historisk haft en fair chance i underholdningsbranchen? Nej, absolut ikke. Og det var forkert. Blev minoriteter behandlet på lige fod med majoriteten? Nej, det var stærkt begrænset, hvilke roller de kunne spille, og hvordan de roller var skrevet.” 

”Det her er helt legitime smertepunkter og anklager. Men at indføre kvoter og den slags, det er jo åbenlyst forkert, forkert, forkert.” 

Inspireret af dansk lovmand
Dusørjægeren Max Borlund spilles af østrigske Christoph Waltz. 

Det Vilde Vesten var en smeltedigel af forskellige nationaliteter og kulturer, forklarer Walter Hill, der fik inspirationen til sin hovedperson fra den legendariske dansk-amerikanske ordenshåndhæver Chris Madsen. 

Som meget ung mand kæmpede han mod den prøjsiske hær i 1864, og bagefter tjente han i den franske fremmedlegion. Efter fem år emigrerede han til USA, hvor han blev en del af hæren, før han blev sherif og dusørjæger. 

”Historien i Dead for a Dollar er fiktiv, men jeg syntes, hans historie var et godt og anderledes udgangspunkt for en western. Vi er så vant til idéen om den store, angelsaksiske dusørjæger,” siger Walter Hill. 

Instruktøren kan stadig finde den barnlige begejstring frem, når han får en god idé. Og han virker trods alderen bestemt ikke til at være pensionsmoden. 

”Don Siegel (instruktøren af Dirty Harry, red.) sagde engang til mig: ’Du vil altid rende ind i en optagelse, hvor alt er anderledes, end du forestillede dig. Hvor scenen skal løses på en helt ny måde, og du ikke aner, hvad fanden du skal gøre. I den situation skal du stole på dit første instinkt. For det er typisk det bedste’” genkalder Walter Hill. 

”Det råd har jeg aldrig glemt.”

Walter Hill

Født 1942 i Long Beach, Californien. 

Forfatter og producer på de tre første Alien-film. 

Kendt for film, der har genopfundet westerngenren. 

Instruerede pilotafsnittet af westernserien Deadwood

Dead for a Dollar kan købes eller lejes på tjenester som Blockbuster

Udvalgte film 

Dead for a Dollar
2022

The Assignment
2016

Bullet to the Head
2012

Wild Bill
1995 

Geronimo: An American Legend
1993 

En russer rydder op i Chicago
1988 

48 timer
1982

The Warriors
1979 

The Driver
1978

Trailer: Dead for a Dollar

Relevante artikler

Biografanmeldelse
13. mar. 2013
Bullet to the Head

Bullet to the Head

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten