Nyhed
26. feb. 2025
Visuelt storværk i nørdernes yndlingsformat

Den Oscar-nominerede The Brutalist handler om en ungarsk-jødisk arkitekst (Adrien Brody), der kommer til USA efter Anden Verdenskrig. 

Foto | Antoine Berchane

Visuelt storværk i nørdernes yndlingsformat

Gentofte Kino viser som eneste biograf i Norden den Oscar-nominerede The Brutalist i 70mm i forbindelse med weekendens festival GIFF-70 og i de kommende uger.

Af Frederik Hoff

Natten til mandag 3. marts finder Oscar-uddelingen sted, og spørger man Ekkos Oscar-panel og Oscar-eksperten Casper Hindse, er der en stærk favorit til prisen for bedste fotografering.

Brady Corbets arkitektdrama The Brutalist hyldes vidt og bredt for dens smukke billeder, som er skabt af den britiske fotograf Lol Crawley. Så det må være en glædelig nyhed for Danmarks filmnørder, at den også herhjemme bliver vist i aficionadoernes yndlingsformat: 70mm.

I aften klokken 18 viser Gentofte Kino The Brutalist med introduktion af den internationalt anerkendte arkitekt Bjarke Ingels.

Arrangementet er allerede udsolgt, men der er rig mulighed for at opleve filmen i 70mm i Gentofte ved almindelige biografforestillinger i de kommende uger.

Biografen er den eneste i Norden, der viser The Brutalist i det særlige format. I hele verden findes der kun 27 fysiske 70mm-kopier af værket, og én af dem befinder sig i Gentofte.

Det hænger sammen med, at Gentofte Kino og dens direktør Sune Lind Thomsen – som også skriver for Ekko – længe har slået sig op på formatet.

Sidste år kunne enkeltsalsbiografen prale med, at den for første gang i Danmarkshistorien viste to premierefilm – Oppenheimer og Dune: Del 2 – i 70mm på samme tid.

Ikke mindst er det i Gentofte Kino, at 70mm-festivalen Gentofte International Film Festival (GIFF-70) afholdes, hvilket i år finder sted fra 28. februar til 2. marts.

Se programmet her.

Krigsfilm i bredformat
GIFF-70 er blevet afholdt siden 2021.

I år er The Brutalist den meget aktuelle åbningsfilm. Den får fem stjerner af Ekkos anmelder og handler om en jødisk-ungarsk arkitekt, der efter Anden Verdenskrig kommer til USA.

Generelt lader krigsfilm – eller film i krigens skygge – til at egne sig særligt godt til 70mm-formatet. I hvert fald består GIFF-70-festivalens program ud over The Brutalist af tre klassikere med krig til fælles.

I Kellys helte fra 1970 leder en amerikansk styrke i Frankrig under Anden Verdenskrig med Clint Eastwood og Donald Sutherland i spidsen efter en nazi-skat. Også i 1970 var der premiere på det britiske og storladent romantiske drama Ryan’s Daughter, som handler om ulykkelig kærlighed under Første Verdenskrig.

Den sidste film på programmet, Top Gun fra 1986, behøver nærmest ingen introduktion.

Tony Scotts amerikanske pilotfilm med en ung Tom Cruise er en skelsættende, medrivende og charmerende homo-erotisk actionklassiker, der fortjener at sprede jetvingerne ud i det brede 70mm-format.

Gentofte International Film Festival

70mm-festival, der startede i 2021.

Viser nogle af filmhistoriens store værker i 70mm-format.

Foregår i Gentofte Kino fra 28. februar til 2. marts. 

Læs mere.

Trailer: The Brutalist

Relevante artikler

Nyhed
06. mar. 2024
70mm-formatet lever i Danmark

70mm-formatet lever i Danmark

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten