Cannes 2024
24. maj 2024
Dokumentarer om Hamas-angreb møder modstand

Israel vil gerne vise det palæstinensiske angreb på Israel den 7. oktober, men planlagte visninger af to dokumentarer bliver mødt af protester og trusler.

Foto | uoplyst

Dokumentarer om Hamas-angreb møder modstand

Film om den 7. oktober er blevet aflyst i Cannes, mens Ken Loach og Mike Leigh i England trækker sig fra biograf, der viser Hamas’ angreb på musikfestival.

Af Claus Christensen

Dokumentarfilm om den palæstinensiske organisation Hamas’ angreb på Israel den 7. oktober skaber kontroverser.

Cannes-festivalen har gjort alt, hvad man kunne, for at holde konflikten mellem Israel og Palæstina ude. Man har forbudt politiske demonstrationer på den røde løber, og det officielle program er renset for film om den konflikt, som ellers optager hele verden.

En privat visning af Bearing Witness har dog tilsyneladende affødt bombetrusler mod festivalen. Også selv om visningen var for filmbranchefolk og intet havde med festivalen at gøre.

Filmen varer 47 minutter og viser optagelser af Hamas’ brutale angreb på civile. Den er skabt af det israelske forsvar. Sharon Harel-Cohen fra London-selskabet WestEnd Films havde arrangereret visningen, som på forhånd advarede de særligt inviterede.

”Optagelserne er ekstremt grafiske og voldelige, inklusive videoer af mord filmet af Hamas-terrorister,” skrev selskabet og tilføjede:

”Af sikkerhedsmæssige årsager vil lokationen kun blive offentliggjort få dage før begivenheden og kun til registrerede deltagere.”

Deltagerne fik at vide, at visningen ville ske på det eksklusive Hotel Belle Plage, der ligger en kilometer fra festivalpalæet.

Men på trods af hemmelighedskræmmeriet måtte visningen, der var planlagt til den 17. maj, aflyses.

”Omkring en time før modtog vi en ordre fra Israel Defence Forces om ikke at afholde visningen på grund af en sikkerhedstrussel,” fortæller Maya Amsellem, der er medstifter af WestEnd Films, til branchebladet Variety.

Israelsk hvidvaskning
I England vækker en anden dokumentar om Hamas-angreb opsigt.

En af Englands ældste biografer, The Phoenix Cinema i London, har lagt sal til en visning af Supernova: The Music Festival Massacre, der skildrer angrebet på musikfestivalens deltagere.

Den var en del af Seret International Film Festival, som foregik den fra 16. til 23. maj. Festivalen har forbindelser til den israelske regering.

Mesterinstruktørerne Ken Loach og Mike Leigh mener ifølge The Guardian, at visningen er uacceptabel. Derfor træder de begge tilbage som protektorer for biografen.

Pro-palæstinensiske grupper opfordrede til boykot af festivalen, og biograferne Picturehouse og Curson måtte aflyse alle deres visninger af film fra festivalen af sikkerhedsmæssige grunde, skriver The Guardian.

Festivalen er af Artists For Palestine UK blevet anklaget for at være en del af et Israelsk forsøg på at ”hvidvaske og dække over sine forbrydelser mod det palæstinensiske folk”.

Claus Christensen

Filmmagasinet Ekkos chefredaktør dækker for syttende gang Cannes-festivalen.

Ser samtlige film i hovedkonkurrencen og vurderer dem i Ekkos stjernebarometer.

Går på opdagelse efter perler i sidekonkurrencen Un Certain Regard og parallelkonkurrencerne Directors’ Fortnight og Critics’ Week.

Årets festival løber fra 14. til 25. maj.

Relevante artikler

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten