Nyhed
08. aug. 2025
Vicedirektør med tæft for politisk lobbyisme

52-årige Line Aarsland har gennem mange år har opbygget et indgående kendskab til film- og mediebranchen, men har også stor politisk erfaring. 

Foto | Steen Brogaard

Vicedirektør med tæft for politisk lobbyisme

Line Aarsland tiltræder som vicedirektør for Det Danske Filminstitut og roses i branchen for sine stærke organisationsevner og sin sikre næse for det politiske spil.

Af Claus Christensen

Da Det Danske Filminstitut havde valgt Tine Fischer til den øverste stilling i dansk film – populært kaldet direktøren for det hele – kom hun med et overraskende forslag.

”Faktisk forhørte jeg mig om, hvorvidt direktørstillingen kunne deles af to,” afslørede Tine Fischer i et stort interview i Ekko #98.

”Jeg henter min energi i samtaler. Jeg tror på kollektiv tænkning. Jeg bliver modigere, bedre, hurtigere tænkende, når der er mennesker omkring mig. Altså, det er jo neuroner,” uddybede hun i interviewet. 

Bestyrelsen gav Tine Fischer et høfligt, men klart afslag på forslaget, idet man lagde vægt på, at Filminstituttet skal have én øverste ansvarlige.

Nu – et år efter hendes tiltrædelse – får hun dog endelig en sparringspartner med udnævnelsen af en ny vicedirektør. Stillingen har stået ubesat, siden Jakob Buhl Vestergaard i sommeren 2024 måtte forlade Filminstituttet som følge af skandalen om Filmtaget.

Bred erfaring
Valget er faldet på 52-årige Line Aarsland, der gennem mange år har opbygget et indgående kendskab til film- og mediebranchen. Hun er uddannet journalist fra RUC og har skrevet for både Politiken og Information. I otte år var hun direktør og vicepræsident for kommunikation og public affairs i Danmarks største mediekoncern, Egmont.

”Med sin brede erfaring og sine specifikke kompetencer kommer Line Aarsland med et solidt blik for den opgave, der skal løftes i krydsfeltet mellem støtte- og kulturinstitution og i et internationalt film- og medielandskab i rivende udvikling,” lyder det fra Filminstituttets bestyrelsesformand, Jesper Nygård, i en pressemeddelelse.

Også Tine Fischer ser frem til samarbejdet.

”Det Danske Filminstitut står foran en afgørende, vigtig periode, hvor vi med udgangspunkt i ny strategi og en ambitiøs filmaftale skal udvikle, styrke og fremtidssikre dansk films vigtige position i samfundet,” udtaler Tine Fischer og tilføjer:

”Jeg glæder mig til, sammen med Line og den øvrige ledelse, at samle branchen og lykkes med de store ambitioner. Fra ny B&U-strategi over implementering af kulturbidrag til nytænkning af hele kulturinstitutionsområdet.”

Rådgiver for Bertel Haarder
I branchen fremhæves især Line Aarslands skarpe forståelse for det politiske spil. Det kom tydeligt til udtryk, da hun stod i spidsen for filmbranchens arbejde med at overbevise politikerne om at indføre produktionsrabatter. Ordningen giver både danske og udenlandske selskaber økonomisk rabat, hvis de lægger store dele af deres produktion i Danmark.

Hun skal have udført lobbyarbejdet til UG med en særlig fornemmelse for, hvad der var strategisk klogt at præsentere for politikerne – og præcis, hvordan det skulle turneres.

Aarsland kender da også det politiske maskinrum indefra. Hun har været presse- og kommunikationschef samt særlig rådgiver for Bertel Haarder i både Undervisningsministeriet og Indenrigs- og Sundhedsministeriet i fem år. Derudover var hun i tre år kommunikationschef for KL (Kommunernes Landsforening).

Hun beskrives som en fremragende organisator med evnen til at skabe struktur – kompetencer, der i høj grad kan komme i spil i den nye stilling.

Der er ikke noget i den hidtidige karriere, der tyder på et indgående forhold til filmkunst eller en brændende passion for den. Til gengæld har direktør Tine Fischer netop den styrke, og sammen kan de derfor potentielt supplere hinanden optimalt. Chefen med visionerne og den praktiske næstkommanderende til at realisere dem. Som Fischer sagde i Ekko #98:

”I virkeligheden interesserer det mig ikke at være direktør – det interesserer mig at drive en organisation et sted hen. Jeg har en fundamental interesse i, at stedet her som kulturinstitution bliver en ledende stemme og sætter dagsordenen. Og jeg ved, at man er fucking bare bedre, når man er to.”

Tine Fischer i Ekko #98

Det aktuelle nummer byder på et tema om de mest magtfulde skikkelser i dansk film.

Filmmagten top 25 er valgt ud fra samtaler med en række eksperter og branchefolk.

Vi interviewer Tine Fischer om hendes første tid på den svære post som direktør for Filminstituttet. 

Få en filmgave, når du tegner abonnement.

Bestil magasinet her og få det tilsendt.

Abonnenter kan også læse bladet digitalt.

Relevante artikler

Nyhed
19. sep. 2024
Dårlig trivsel under fratrådte filmdirektører

Dårlig trivsel under fratrådte filmdirektører

Interview
02. maj 2024
Ny filmchef vil sætte dagsordenen

Ny filmchef vil sætte dagsordenen

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten