Nyhed
27. mar. 2012
”Vi kan blive foregangsland”
Imperial Foto | Steen Brogaard

”Vi kan blive foregangsland”

Danske Biografers formand svigter sine medlemmer, når han ikke er mere åben for danske forsøg med filmdistributionen, mener Ronnie Fridthjof.

Af Jacob Ludvigsen

”Det ville være dejligt, hvis Kim Pedersen gad teste de her ting i stedet for at henvise til alle mulige amerikanske undersøgelser, som siger det stik modsatte af, hvad jeg har testet på min egen film på det danske marked. Så kunne vi blive foregangsland i stedet for at halte bagefter.”

Sådan lyder det fra producent Ronnie Fridthjof som svar på den hårde kritik, Danske Biografers formand Kim Pedersen lancerede mod ham i går.

Fridthjof foreslår i det nyeste nummer af Ekko en ny forretningsmodel for danske film, som er baseret på individuelle distributionsløsninger. Og det er dette forslag, der fik Kim Pedersen op af stolen.

Filmøkonomi som urværk
Modellen vil have alvorlige konsekvenser for biograferne, og de priser, Fridthjof baserede sit regnestykke på, er urealistiske, lød det fra biografernes formand.

Nu tager Ronnie Fridthjof så til genmæle. Kim Pedersen anskuer nemlig filmøkonomien helt forkert, mener producenten bag film som Blå mænd, Alle for én og Armadillo.

”Kim Pedersen ser på filmøkonomien som et urværk, som bryder sammen, hvis man ændrer på et enkelt lille tandhjul. Jeg har en helt anden holdning. Hvis man sætter nogle lidt bedre tandhjul ind, så får man et bedre urværk – og hvis man ikke selv prøver nogle ting af, er der bare andre, der opfinder et bedre ur,” siger Fridthjof.

Folk vil gerne betale
Kim Pedersen argumenterer for, at forbrugeren vil fravælge biografen, hvis filmene hurtigt bliver tilgængelig på dvd eller Video on Demand (VoD) til en billig penge.

Men Ronnie Fridthjof er uenig i, at pris er vigtigere end aktualitet.

”Da vi lancerede Alle for én på dvd, satte vi prisen op på produktet den første måned. Detailleddet fulgte med, og der var 10.000, som betalte den høje pris for den i stedet for at vente, til den blev sat ned nogle måneder senere. Jeg tror mange, især unge, har det sådan, at hvis de vil se noget lige nu, gider de ikke vente fjorten dage og spare en 50’er,” siger han.

Producenten holder derfor fast i, at film bør behandles forskelligt.

”Jeg er enig med Kim Pedersen i, at der for nogle film skal være et vindue på fire måneder eller mere, før filmen kommer på dvd eller VoD. Men jeg tror modsat Kim Pedersen godt, forbrugeren kan finde rundt i, at produkter behandles forskelligt afhængig af nyhedsværdi, brand og kvalitet. Det er de jo vant til fra andre områder.”

Piratkopiering skal til livs
– Men hvis man kan se en film hjemme i sofaen et par uger efter, at den har fået premiere i biografen, vil mange så ikke foretrække det?

”Nej. Jeg har aldrig hørt nogle af mine venner sige: ’Ej, lad os vente med at gå i biografen, for om en måned kommer den alligevel på VoD.’ Hvis forbrugeren har lyst til at gå i biografen, gør de det, og hvis de har lyst til at være hjemme en aften, vælger de ud fra det repertoire, der nu er tilgængeligt.”

– I din model går du ud fra, at folk vil betale 199 kr. for en film, når den lige er kommet ud på VoD. Men er det ikke alt for højt sat?

”Folk betaler jo beløb i den størrelse for film i dag. Mange betalte 249 kroner for Alle for én, da den lige kom ud på dvd. Hvis dét er betalingsvilligheden for en film, vil det gælde uanset medie.”

”Men lige nu konkurrerer vi jo mod, at alting er gratis. De priser, jeg lægger op til, forudsætter, at politikerne gør noget ved piratkopieringen. Vi er den eneste branche, som har helt vanvittige forretningsvilkår, fordi vores produkter bliver stjålet i massevis.”

Lukker af for forsøg
Ronnie Fridthjof understreger, at han ligesom Kim Pedersen kæmper for biografernes overlevelse.

”Jeg vil gøre alt for at beskytte biografen, som er mit vigtigste vindue. Men det vil være til gavn for alle, hvis man optimerer den enkelte film,” siger han og fortsætter:

”Kim Pedersen har fuldstændigt lukket af for, at hans medlemmer laver forsøg med producenter som mig, hvor man prøver nogle ting af med en film. På den måde synes jeg, han svigter sine medlemmer.”

Relevante artikler

Nyhed
26. mar. 2012
Fridthjof sparker gang i debatten

Fridthjof sparker gang i debatten

Nyhed
29. nov. 2011
Filmmagten Top 25

Filmmagten Top 25

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten