Odense 2022
02. sep. 2022
Kunsten eller moderskabet?
Billedhuggeren Sally (Sara Hjort Ditlevsen) står over for et svært valg, da hun midt i en graviditet bliver tilbudt muligheden for en soloudstilling. Hun kan ikke gøre begge dele. Foto | Jonatan Mose

Kunsten eller moderskabet?

”Jeg har altid gerne villet være mor, men hvad hvis jeg fik tilbudt mit livs rolle, mens jeg var gravid?” spørger Sara Hjort Ditlevsen, der i sin anden kortfilm skildrer en kvindes svære valg.

Af Jonathan Lebeda

Der er ikke mange, som spærrer øjnene op, hvis en mand sætter karrieren over familielivet. Men hvad, hvis en kvinde gør det samme? 

Den succesfulde skuespiller Sara Hjort Ditlevsen udforsker spørgsmålet i sin anden kortfilm som instruktør, Hungud, der bliver vist på festivalen i Odense. 

Hendes første kortfilm Bror var nomineret ved Ekko Shortlist Awards i 2020. 

Som skuespiller vandt hun i 2013 en Bodil for bedste kvindelige hovedrolle i Undskyld jeg forstyrrer,og siden har hun udmærket sig i tv-serierne Perfekte steder og Dag & nat samt en lang række kortfilm, der kan ses på Ekko Shortlist

I Hungud spiller Sara Hjort Ditlevsen også hovedrollen sombilledhuggeren Sally, der får sit livs mulighed. Hun bliver tilbudt en soloudstilling på et anerkendt museum, men udstillingen ligger oven i hendes termin. 

Sally er nødt til at vælge, da arbejdet med skulpturer i marmor ikke er muligt med hendes gravide krop. Hun skal med andre ord få en abort, hvis hun vil gribe den kunstneriske chance. 

”Idéen opstod, mens jeg gik på teaterskolen. Jeg har altid gerne villet være mor, men hvad hvis jeg fik tilbudt mit livs rolle, mens jeg var gravid?” siger 34-årige Sara Hjort Ditlevsen. 

”Som skuespiller er jeg meget afhængig af min krop. Så det ville fysisk ikke være muligt at gøre begge dele. Jeg vidste ikke, om jeg ville være klar til at skulle tage det valg.” 

Kunsten at instruere sig selv
Sara Hjort Ditlevsen har altid været nysgerrig omkring arbejdet bag kameraet og er draget af instruktørgerningens mange udtryksformer. 

I Hungud spiller hun hovedrollen, samtidig med at hun holder overblikket som instruktør. 

”De to roller er nærmest hinandens modsætninger. Som skuespiller skal jeg skabe et nærvær med min medspiller og holde fokus mellem optagelserne. Som instruktør skal jeg have øje på alle detaljer. Det var ekstremt udfordrende konstant at gå ind og ud af de to roller,” fortæller Sara Hjort Ditlevsen. 

”Jeg kan være meget perfektionistisk, og som skuespiller skal man helst ikke se sig selv udefra. Det var svært at skulle bedømme mit eget skuespil som instruktør.” 

Sara Hjort Ditlevsen håber at kunne udvikle sig som instruktør, mens hun fortsætter karrieren som skuespiller. 

”Jeg elsker at have mange jern i ilden. Jeg har sunget, spillet klaver og danset, men aldrig øvet mig nok til at gå en af de veje,” siger filmskaberen.

”Det, der tiltaler mig ved at instruere, er, at det netop kombinerer alle udtryksformer. Som instruktør har du jo både at gøre med historiefortællingen, det visuelle og lydsiden, samtidig med at jeg skal være leder og sammensætte det bedste hold af specialister.” 

Ikke kun mor
Kæresten Fabian (Cyron Melville) er uforstående i forhold til Sallys dilemma. Han drømmer nemlig om at få et barn. 

”Mange mænd har været uforstående over for dilemmaet og nærmest følt sig provokeret, når jeg har pitchet filmen. Fabian drømmer om at få et barn med Sally, og så kommer dilemmaet, der føles som et valg mellem dem og deres fælles projekt på den ene side og udstillingen på den anden,” siger Sara Hjort Ditlevsen. 

”Kvinden skal kunne bestemme over sin egen krop. Det går ud over mandens frie valg, men da det er kvindes egen krop, må det være hende, der i sidste ende bestemmer.” 

Sara Hjort Ditlevsen har selv to små børn, men for hende er det vigtigt ikke at give slip på skuespillet. 

”Kærligheden til mine børn er det største, jeg har oplevet. Men det er vigtigt for mig at holde fast i min egen identitet, så jeg ikke kun opfatter mig selv som mor,” siger Sara Hjort Ditlevsen. 

”Jeg ønsker, at mine børn ser, at mit liv ikke kun handler om dem. Jeg vil inspirere dem til at se, hvad man kan gøre ude i verden, og give dem en tro på, at de selv kan udleve deres drømme.”

Sara Hjort Ditlevsen

Født 1988 i Hørsholm. 

Vandt en Bodil for bedste kvindelige hovedrolle i Undskyld jeg forstyrrer fra 2012. 

Uddannet skuespiller på Den Danske Scenekunstskole i Aarhus i 2016. 

Debuterede som instruktør med Bror, der blev nomineret ved Ekko Shortlist Awards. 

Har kortfilmen Hungud med på Odense International Film Festival 2022.

Relevante artikler

Ekko Shortlist Awards 2019
21. nov. 2019
På Tinder-date med brormand

På Tinder-date med brormand

Relateret film

Bror

Bror

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten