Filmuniversitetet
26. okt. 2018
Undergangsberuselse
Jean Gabin spiller i Tågernes kaj den gæve arbejderklassehelt, som er deserteret fra hæren, mens Michèle Morgan er den unge Nelly, der er løbet væk fra sin hæslige gudfader. Foto | Eugen Schüfftan

Filmuniversitetet: Undergangsberuselse

Marcel Carnés Tågernes kaj er indbegrebet af den franske poetiske realisme, hvor den sociale dysterhed er indsvøbt i skøn, berusende tragik.

Af Peter Schepelern

De blanke brosten i modlyset, damperen, der tuder i havnen, den herreløse hund og alle de fortabte skæbner, som går deres undergang i møde. 

Marcel Carnés Tågernes kaj fra 1938 er indbegrebet af den poetiske realisme, der prægede fransk film i 1930’erne og står som en af de store epoker i europæisk film. 

Blandt retningens øvrige hovedskikkelser var instruktører som Jean Vigo, Jean Renoir og Julien Duvivier. 

Det drejer sig om virkelighedsskildringer, gerne forankret i dystre sociale realiteter, men indsvøbt i en berusende poesi, der både ytrer sig i dragende billeder og en ofte højstemt dialog. 

Den symbolske hund
Vi er i det kriseramte Europa, hvor fascismen lurer og truer. 

I centrum har vi Jean (Jean Gabin). Han er den gæve arbejderklassehelt, som er deserteret fra hæren og nu søger mod Le Havre for at finde skibslejlighed ud til fjerne horisonter – væk fra den dystre aktualitet. 

Der er den yndige, unge Nelly (Michèle Morgan i gennemsigtig regnfrakke), som er løbet bort fra sin gudfar. Og den hæslige Zabel (Michel Simon), hvis interesse for guddatteren ikke udelukkende er faderlig. 

Der er den fascistiske Lucien, en grotesk og lidt latterlig skurk, som må finde sig i at blive trakteret med lussinger. 

Dertil de tragiske randeksistenser, som holder til i den lille havneknejpe yderst ude på tågernes kaj. Samt den herreløse hund, der synes at sammenfatte hele tematikken, sådan som kun symbolske filmhunde kan. 

Elendighedens vellyst
Det drejer sig om livet blandt de ydmygede og sårede, de marginale eksistenser, der rammes af skæbnens hårde slag og historiens tunge gang. 

Men samtidig er der på en eller anden måde også en slags vellyst forbundet med elendigheden. Det understreges af Maurice Jauberts geniale musik, der emmer af undergangsberuselse og smægtende melankoli. 

Den store tyske fotograf Eugen Schüfftan står for den lige så stemningsmættede billedstil, som snart dannede skole, ikke mindst i Hollywood. 

Tågernes kaj kan både æstetisk og tematisk ses som begyndelsen på film noir-genren, der meget passende har fået en fransk betegnelse. 

Digteren Jacques Prévert skrev manuskriptet efter Pierre Mac Orlans roman, og han står for, hvad man kan kalde filmens romantiske fatalisme. Det er den, der er på spil, når vi i havneknejpen møder maleren, som pessimistisk ”ser en druknet i en svømmer”. 

Fransk erotik
I dag er seksuallivet som bekendt alment tilgængelig for filmisk fremstilling. Men i ældre tider var det lidt af en fransk specialitet. 

I Tågernes kaj tilbringer den syttenårige Nelly (Morgan var faktisk sytten, da hun indspillede filmen) natten på et hotelværelse med den væsentligt ældre Jean (Gabin var 33), som hun har mødt dagen før. 

”Kys mig”, siger hun, ”kys mig igen!” 

Og inden han går om morgenen, tager de lige en omgang til på sengen. Den slags dristigheder var aldrig gået i Hollywood. Det var blandt andet derfor, at fransk film havde så stor succes i samtiden. Man bød på noget, der var poetisk, dybsindigt – og lidt uartigt. 

Stejl deroute
Marcel Carné lavede siden storværket Paradisets børn, der i 1945 så at sige var den definitive afslutning på den poetiske realismes æra. Men han fortsatte længe endnu, lavede sin sidste film så sent som 1977 og døde som 90-årig i 1996. 

Kunstnerisk var der tale om en ganske stejl deroute. Hans senere film virkede gammeldags og helt ude af trit med tiden. Og han blev hånet af den nye bølges unge instruktører. 

Men i Tågernes kaj er han i den grad i pagt med tidsånden.

Filmuniversitetet

Hver måned præsenterer Cinemateket og Ekko et filmhistorisk værk.

Værkerne bliver på skift præsenteret af Ekkos medredaktør Peter Schepelern og cand.mag. Peter Skovfoged Laursen.

Tågernes kaj vises lørdag den 17. november 2018, kl. 16.30 i Cinemateket.

Ekkos abonnenter tilbydes medlemspris.

Bestil billet.

Trailer: Tågernes kaj

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten