Nyhed
15. feb. 2011
To mestre i nyt Ekko

To mestre i nyt Ekko

De verdenskendte filmfolk, fotografen og Oscar-vinderen Anthony Dod Mantle og skuespilleren Jesper Christensen, bliver portrætteret i Ekko #52.
Af Helene Withington

Anthony Dod Mantle og Jesper Christensen er mestre inden for hver deres metier, henholdsvis fotografering og skuespil. Igennem de sidste femten år har de fået større og større succes i udlandet.

Vi fortæller deres historie i to store separate portræt-artikler i det nye nummer 52, der er på gaden.

Dogme-revolutionen var stærkt medvirkende til deres succes. For Dod Mantle betød det gennembruddet med Festen og for Christensen betød det et comeback med den dogme-inspirerede Bænken.

Trier går amok

Det var på grund af en pige, at britisk fødte Anthony Dod Mantle i slutningen af 70’erne kom til Danmark.

”Jeg havnede i en by, der hed Esbjerg, og jeg kunne ikke forstå, hvor isbjergene var henne,” fortæller han.

I dag har Anthony Dod Mantle, der er biografaktuel med Danny Boyles 127 hours, dansk adresse, britisk pas og verden som sin arbejdsplads.

Vi følger i mesterfotografens slipstrøm, mens han vinder en Oscar, mister en Trier og søger efter et stabilt ståsted.

”Når instruktøren (Lars von Trier, red.) går amok og smider med walkie-talkies på den sidste optagedag, er det noget af det værste, der kan ske,” fortæller Anthony Dod Mantle om sine oplevelser med Antichrist, hvor Trier følte afmagt over, at han ikke selv kunne løfte kameraerne.

”Hver dag blev en påmindelse for ham om, at han var svag,” siger Dod Mantle.

Giv mig en rolle, Lars!
Lidt bedre er det gået med samarbejdet mellem Lars von Trier og Jesper Christensen.

”Jeg har hele tiden sagt: ’Lars, for helvede, nu må du tage dig sammen og finde en rolle til mig. Jeg skammer mig ude i verden, når folk spørger mig, hvorfor jeg ikke er med i Lars von Triers film,’” fortæller Jesper Christensen.

Og rollen fik han med Lars von Triers kommende film Melancholia, der har premiere til maj. Lige nu er han biograf-aktuel i En familie, hvor han spiller døende bager-patriark.

Ifølge Jesper Christensen er det at spille skuespil ikke sammenligneligt med for eksempel en håndværker, som gør det, han har lært.

Tygger drøv på egne fadæser

”Det, jeg gør, er at tygge drøv på mine egne fadæser og fejl. Og jeg vil gerne have ros. Jeg vil gerne være en dygtig dreng, som bliver klappet på hovedet,” siger han om drivkraften bag skuespillet.

Men det er ikke blevet lettere med berømmelsen. En skuespiller henter inspiration fra at iagttage mennesker, og det er svært, når man selv er midtpunktet.

”Jeg kan ikke stå op ad en væg og kigge på folk. For hvis jeg drejer mig hurtigt nok, så opdager jeg, at de alle sammen står og kigger på mig. Så jeg er nødt til at spille ud fra iagttagelser, jeg gjorde for 30 år siden.”

Læs begge interviews med de to herrer i det nye nummer af Ekko. Bladet kan købes i løssalg her. Du kan bestille abonnement her eller på telefon 88389299.

Relevante artikler

Nyhed
08. feb. 2011
Ekko udgiver Defamation på dvd

Ekko udgiver Defamation på dvd

Nyhed
07. feb. 2011
Stort Oscar-tema i Ekko

Stort Oscar-tema i Ekko

Nyhed
18. dec. 2025
Ekko bringer de sidste julegaver ud

Ekko bringer de sidste julegaver ud

Oscar 2026
17. dec. 2025
Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Den nye triumfbue
Biografanmeldelse
21. dec. 2025

Den nye triumfbue

Goodbye June
Streaminganmeldelse
20. dec. 2025

Goodbye June

Gaucho Gaucho
Biografanmeldelse
18. dec. 2025

Gaucho Gaucho

All Her Fault
Serieanmeldelse
17. dec. 2025

All Her Fault

Avatar: Fire and Ash
Biografanmeldelse
16. dec. 2025

Avatar: Fire and Ash

Mest læste

Manden bag Anden
Interview
14. maj 2009

Manden bag Anden

”Krasnik fremlægger det lige glat nok”
Nyhed
11. juli 2024

”Krasnik fremlægger det lige glat nok”

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten