Nyhed
08. feb. 2021
Tine Fischer ny rektor på Filmskolen
Hun har i næsten tyve år været foregangskvinde i at skaffe de mest spændende film til visning på danske festivaler, men nu skal Tine Fischer stå i spidsen for udvikling af danske talenter. Foto | Copenhagen Film Festivals

Tine Fischer ny rektor på Filmskolen

Direktøren for landets største filmfestival overtager tøjlerne som leder af Danmarks førende filmskole.

Af Nicki Bruun

Der var stort drama på Den Danske Filmskole, da Vinca Wiedemann i slutningen af 2019 stoppede som rektor på Den Danske Filmskole.

Det skete efter først en hjemsendelse af den populære underviser Arne Bro og siden kritik af Wiedemanns ønske om at ville gøre skolen mere akademisk.

I mellemtiden har Bo Damgaard bestredet posten som midlertidig rektor, men nu er der fundet en fast erstatning. Det bliver den administrerende direktør for paraplyorganisationen Copenhagen Film Festivals, Tine Fischer, som tager over.

Hun har siden 2003 været kunstnerisk leder for dokumentarfestivalen Cph:Dox, som i år finder sted 21. april – 2. maj. Tine Fischer starter som rektor på Filmskolen den 1. maj.

”Filmskolen er arnested for dansk film. Her spirer filmtalenterne og fremtidens film, som vi er kendt for i hele verden. Tine Fischer har arbejdet i film og kunst hele sit liv, og med hende ved roret er Filmskolen i stærke og innovative hænder,” udtaler kulturminister Joy Mogensen.

Ambition og energi
Et enigt ansættelsesudvalg indstillede Tine Fischer til posten som ny rektor for Den Danske Filmskole. Hos Ekko havde vi spået lederen af Filminstituttets talentordning, Mette Damgaard-Sørensen, til at overtage stillingen.

Tine Fischer har ikke erfaring som skoleleder, men det lykkedes hende at gøre Cph:Dox til en succeshistorie. Dermed må Filmskolen siges at have fået en kapacitet særligt på dokumentarområdet.

”Det er en kæmpe ære, at kulturministeren og et enigt ansættelsesudvalg har peget på mig som den nye rektor for Den Danske Filmskole. Jeg glæder mig til at møde eleverne, de ansatte og lærerne. Og jeg glæder mig til at lytte, forstå og sammen videreudvikle en skole, som lige nu og her står et afgørende vigtigt sted i skolens lange historie,” siger Tine Fischer i en pressemeddelelse fra Kulturministeriet.

Vinca Wiedemann valgte at forlade posten, da eleverne gjorde oprør mod hendes vision, hvor Filmskolen skulle i en anden akademisk retning. Den udfordring skal Tine Fischer nu arbejde videre med.

”Den Danske Filmskole er ikke bare en hvilken som helst skole. Den er kendt som verdens bedste filmskole og har en stor del af æren for den store succes, som dansk film er og har været, og så er den en afgørende vigtig stemme i at forme fremtidens film- og medielandskab," fortsætter Tine Fischer.

”Skolen har været igennem et svært år, og jeg ankommer med den største ydmyghed og respekt over for det store engagement, eleverne har udvist. De har kæmpet for at bevare en praksisbaseret kunstskole, og den ambition og energi, der ligger i engagementet, glæder jeg mig vanvittigt til at møde og arbejde videre med.”

Relevante artikler

Nyhed
23. sep. 2020
Filmskolen søger ny rektor

Filmskolen søger ny rektor

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten