Nyhed
09. nov. 2010
The Arbor fører i stjernebarometeret

The Arbor fører i stjernebarometeret

Kritikerne i Ekkos panel til Cph:Dox er meget imponerede af Clio Barnards The Arbor, der kun har fået topkarakteren fire stjerner.
Af Andreas Straarup

Seks dage inde i Cph:Dox-festivalen har britiske Clio Barnards The Arbor lagt sig alene i spidsen af Ekkos stjernebarometer.

Filmen, der handler om den afdøde dramatiker Andrea Dunbars tragiske liv, har udelukkende fået tildelt topkarakteren fire stjerner af de deltagende kritikere.

Den lægger sig derfor pænt foran de andre film, der er med i hovedkonkurrencen Dox:Award.

Nærmeste forfølger er Michelangelo Frammartinos Le Quattro Volte, der er en poetisk skildring af livet i en lille italiensk landsby. Den har et gennemsnit på 3,6 stjerner.

Dansk outsider

The Good Life
af danske Eva Mulvad er lige i hælene på Le Quattro Volte med et gennemsnit på 3,5 stjerner.

Filmen er et nærgående portræt af to aldrende kvinder - en dansk mor og datter - som har oplevet faldet fra samfundets top til bund i Portugal.

I Ekkos stjernebarometer har Jyllands-Postens Nanna Frank Rasmussen valgt The Good Life som sin favorit til Dox:Award.

Hvem der vinder afgøres den 12. november, når en specielt nedsat jury på Cph-Dox uddeler prisen.

Relevante artikler

Nyhed
08. nov. 2010
Dom­me­dags­ro­man­tik

Dom­me­dags­ro­man­tik

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten