Nyhed
21. maj 2010
Terrorfrygt på Croissetten

Terrorfrygt på Croissetten

Kontroversiel fransk film om konflikten mellem Frankrig og Algeriet trækker linierne op i Cannes.
Af Claus Christensen

I formiddags blev Rachid Boucharebs Hors la loi vist på festivalen i Cannes.

Stemningen var anspændt. Det franske politi havde spæret Croissetten foran festivalpalæet af, så kun journalister havde adgang. Og der var ekstra tjek af vores tasker, fordi man frygtede en terrorbombe.

Hvorfor så det?

Den fransk-algeriske instruktør Rachid Bouchareb har fået sindene i kog – allerede inden verdenspremieren på hans nye film.

Boucharebs film Indigènes fra 2006 skildrer de koloniserede, nordafrikanske staters kamp på fransk side under Anden Verdenskrig.

Siden har Bouchareb været skydeskive for den yderste højrefløj. Han er blevet beskyldt for at være anti-fransk og fordreje historisk fakta.

Ikke sort-hvid
Den Cannes-aktuelle Hors la loi (på dansk: Uden for loven) er en international storfilm i ordets bedste betydning. Filmen fortæller, medrivende og bevægende, om en algerisk families historie under kampen for selvstændighed i årene 1925-1962.

Nok tager den deres perspektiv, men den er ikke sort-hvid.

En af familiens tre brødrene vælger ikke at gå ind i den militære kamp, og filmen er kritisk over for den mest radikale af brødrene, ham der er hjernen i modstandskampen.

Front National demonstrerer
Et stykke fra festivalpalæet møder jeg en lille flok demonstranter fra det højreorienterede parti Front National, der sammen med krigeveteraner er mødt op for at give deres mening til kende om Bouchareb og hans aktuelle film, Hors la loi.

Bruno Ligonie er 2. sekretær i den lokale afdeling af Front National.

”Filmen fordrejer den historiske sandhed og fremstiller de franske soldater som skurke. Det protesterer vi imod. Vi vil gøre folk opmærksom på, at filmen er forkert,” siger han på gebrokkent engelsk, mens hans ældre partikammerater nikker ivrigt.
 
Men hverken Ligonie eller de andre demonstranter har set filmen.

”Det behøver vi heller ikke,” siger de. ”Vi har set instruktørens forrige film, Indigènes, vi ved, hvad han står for.”

Kolonialiseringens sår
Under dagens pressemøde i Cannes fortæller instruktør Rachid Bouchareb om sine overvejelser omkring Hors la loi.

”Jeg håber, filmen vil skabe en rolig debat, så vi kan komme videre. I morgen bør vi vende et nyt blad i forholdet mellem franskmænd og algierer. Det er vigtigt at kunne fortælle film om fortiden, så vi kan gå ind i fremtiden.”

”Det har slet ikke været hensigten at skabe et sammenstød, og den voldelige reaktion er overdrevet. Det er en minoritet, men det har gjort mig ked af det. Jeg mener, at Frankrig skal balancere forholdet til sine tidligere kolonier, men min film er ikke anti-fransk,” siger Bouchareb.

Han understreger, at filmen er en historie og ikke den objektive sandhed.

”Coppola fortæller heller ikke hele sandheden om Vietnamkrigen i Dommedag nu. Det samme gælder denne film. Jeg behøver ikke tage ansvaret for Frankrigs historie, jeg har bare lavet en film. Det er en saga, det er cinema. Nu er det op til folket, historikerne og politikerne at debattere.”

Filmen har fået økonomisk støtte både fra Frankrig og Algeriet.

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten