Nyhed
14. okt. 2015
Tarantino-western i to versioner
De to Tarantino-kendinge Kurt Russell og Samuel L. Jackson står ansigt til ansigt i instruktørens kommende storfilm The Hateful Eight. Foto | Andrew Cooper

Tarantino-western i to versioner

Den excentriske instruktørs The Hateful Eight bliver præsenteret i en seks minutter længere udgave på 70mm, som dog ikke er sikker på at blive vist i Danmark.

Af Esben Møller Hansen

Instruktør Quentin Tarantino er kendt som en stor filmnørd, og vi bragte i går nyheden om, at han nægter at se film på en bærbar computer eller tablet.

Tarantino tilhører den uddøende race, der stadig optager film på VHS fra tv.

Nu skriver det amerikanske brancheblad Variety, at Tarantinos længe ventede The Hateful Eight kommer i en særlig 70mm-udgave.

Længere sekvenser
70mm-film havde sin storhedstid i 1950’erne og 60’erne som et modtræk over for konkurrencen fra tv. Det er bredformatfilm i en højere opløsning end den daværende standard, som var 35mm.

70mm-udgaven bliver seks minutter længere, så The Hateful Eight her kommer op på hele tre timer og to minutter.

Ifølge Tarantino har 70mm-udgaven længere sekvenser, der er ”store, lange, cool og overvældende, men hvis man ser den fra sofaen, er de måske ikke så overvældende”, forklarer instruktøren til Variety.

Den lange version udsendes allerede i amerikanske biografer den 25. december, hvilket er to uger før den korte version, som vises digitalt.

Installerer projektorer
I USA betaler produktionsselskabet The Weinstein Company for installation af projektorer i biografer rundt omkring i landet, så filmen kan blive vist i 70mm-formatet. Det er planen, at versionen skal vises 100 steder i USA.

Det vides endnu ikke, om den lange version kommer til Danmark, hvor det i princippet kun er Imperial i København, som har teknik til at vise 70mm. 

”Der er flere hensyn at tage, men vi vil gøre, hvad vi kan, for at imødekomme Tarantinos ønsker,” siger Pernille Ståhlstrøm fra Scanbox Entertainment – filmens danske distributør – til Ekko.

Et af disse hensyn er uden tvivl, at 70mm inklusive danske undertekster er hundedyrt, efter at biograferne er blevet 100 procent digitale.

Til kamp mod digitale film
Ligesom Tarantinos kamp mod Netflix og de andre streaming-tjenester er 70mm-udgaven et forsøg på at skabe debat om filmkvalitet.

Tarantino mener, at han med denne strategi kan gå i clinch med de allestedsnærværende digitale visninger, der har erstattet celluloid-formatet.

”Jeg håber, at The Hateful Eight gør det godt nok til, at filmskabere, som går op i kvalitet, vil udsende deres film på denne eksklusive måde,” siger han til Variety.

The Hateful Eight kommer uanset format i de danske biografer 7. januar 2016.

Trailer: The Hateful Eight

Relevante artikler

Nyhed
13. okt. 2015
Nej tak til Netflix

Tarantino: Nej tak til Netflix

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten