Cannes 2017
24. maj 2017
Tændte kvinder tager magten
Instruktør Sofia Coppola (tv.) havde sit stjernespækkede cast bestående af Nicole Kidman, Colin Farrell, Kirsten Dunst og Elle Fanning med til pressemødet for The Beguiled. Foto | Festival de Cannes

Tændte kvinder tager magten

”Jeg ville fortælle historien fra en kvindes synspunkt,” siger Sofia Coppola om sin genindspilning af The Beguiled på dagens pressemøde i Cannes.

Af Nicki Bruun

Don Siegels The Beguiled fra 1971 er en filmatisering af bogen af samme navn. Den handler om en nordstatssoldat – spillet af Clint Eastwood – der bliver såret under den amerikanske borgerkrig.

Han bliver dog fundet og plejet af kvinderne på en pigeskole, men undervejs charmerer han sig ind på dem alle sammen, hvilket skaber drabeligt splid.

Det skabte overskrifter, da Sofia Coppola annoncerede, at hun ville genindspille historien, som kritikere anså for en sexistisk fortælling om, at kvinder bliver vanvittige uden mænd.

Instruktøren bag Lost in Translation og Somewhere ville dog byde ind med sin egen fortolkning af historien.

”Jeg havde aldrig regnet med, at jeg ville komme til at lave en genindspilning. Men den originale film er fra mandens synspunkt, så jeg ville fortælle historien fra en kvindes synspunkt,” fortalte instruktøren på dagens pressemøde i Cannes.

”Historien handler om dynamikken i en gruppe kvinder af forskellige aldre. Colin var vores objekt og gjorde det rigtigt godt i den rolle.”

En masse korsetter
Colin henviser til Colin Farrell, der spiller rollen som den forførende soldat over for skolens kvinder. De tæller Nicole Kidman i rollen som forstander, Kirsten Dunst som hendes medforstander og Elle Fanning som studerende.

Farrell var til stede i modsætning til mandagens pressemøde for The Killing of a Sacred Deer, hvor han og Kidman ligeledes spiller hovedrollerne.

”Der var mange korsetter, men det behøvede jeg heldigvis ikke tænke på som den enlige mand,” sagde den irske skuespiller, før han blev en smule mere seriøs.

”Jeg voksede op med tre fantastiske kvinder, og det var skønt at arbejde med de her dygtige kvinder. Det har været de bedste optagelser, jeg nogensinde har været på, og Sofia og Liv Ullmann er vidst de eneste kvindelige instruktører, jeg har arbejdet med ­– hvis jeg husker forkert, skal jeg skydes.”

Feministisk historie
I The Beguiled deserterer Colin Farrells soldat netop, fordi han er blevet skudt og såret. Men det går ham ikke meget bedre, da han modtager forplejning på pigeskolen.

Her bliver de mange kvinder nemlig så forblændede af den flotte mand, at han i et jalousidrama ryger en tur ned ad trappen og efterfølgende kommer på operationsbordet til en symbolsk kastration, hvor benet saves af.

Det sker også i originalen, og selv om Sofia Coppolas udgave nok er fortalt mere gennem kvinderne, er det bestemt ikke, fordi hun gør dem til heltinder, som hævner sig på det undertrykkende mandekøn. Tværtimod fremstår kvinderne ofte temmelig udspekulerede.

”Den kan tolkes, som man vil, men jeg har lavet filmen fra et kvindeligt synspunkt. Kampen mellem kønnene er stadig relevant og forhåbentlig underholdende, og det her skulle gerne være en anden version af den samme historie,” fortalte instruktøren på pressemødet.

Nicole Kidman er kendt for at kæmpe for kvinder i film- og tv-branchen, og den australske skuepiller ville gerne sætte stærkere ord på forholdet mellem kvinder og mænd i film.

”Jeg vil helst ikke sige det, men den her historie skal instrueres af en kvinde, for det er en stærk, feministisk historie, som er set gennem et kvindeligt blik. Det havde været en meget anden film, hvis en mand havde lavet den.”

Drop telefonen
Sofia Coppolas forrige projekt var julefilmen A Very Murray Christmas for Netflix, og som det nærmest er blevet kutyme ved pressemøderne i Cannes, blev instruktøren spurgt ind til forskellen på det store lærred og den lille skærm.

”Jeg håber, at folk ser filmen i biografen, for de her billeder er lavet til at blive vist på et stort lærred og ikke en telefon. I vores travle liv er det vigtigt, at man giver sig tid til den slags unikke oplevelser,” sagde Sofia Coppola.

Det fik Colin Farrell til at bryde ind og spørge forsamlingen, om de havde set det klip med David Lynch, hvor han snakker om idiotien ved at se film på en iPhone.

Det havde en del, og det kan kun anbefales at se det på ovenstående link, hvis man ikke har haft fornøjelsen.

Nicki Bruun

Ekkos udsendte journalist i Cannes dækker dagligt festivalen.

Laver primært interviews og opstøver store og små nyheder.

Cannes-festivalen blev holdt første gang i 1946 og regnes for verdens mest prestigefyldte festival.

Årets festival er den 70. af slagsen.

Den løber i år fra 17. til 28. maj 2017.

Pressemøde: The Beguiled

Relevante artikler

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten