Nyhed
28. okt. 2020
Susanne Bier får magt i Oscar-akademiet
Susanne Bier instruerer skuespillerne Edgar Ramirez og Lily Rabe under optagelserne af HBO-serien The Undoing i New York. Nu har danskeren fået et hæderfuldt hverv i Oscar-regi. Foto | David Giesbrecht

Susanne Bier får magt i Oscar-akademiet

Instruktøren er blevet forfremmet til formand i den komité, som skal vurdere, om en dansk film fortjener at blive nomineret til en Oscar.

Af Nicki Bruun

Susanne Bier er sammen med Bille August og Gabriel Axel medlem af den ganske lille klub af danske instruktører, der har vundet en Oscar for bedste udenlandske film.

Hun vandt prisen i 2011 for det følelsesladede drama Hævnen.

Siden har instruktøren arbejdet udenlands med floppet Serena og Netflix-hittet Bird Box samt den anmelderroste tv-serie Natportieren og den aktuelle HBO-serie The Undoing.

Og danskeren er populær i Hollywood.

Hun blev i 2018 udnævnt til en vigtig rolle i Oscar-akademiets bestyrelse. Nu er instruktøren blevet forfremmet til formand for den komité, der skal finde de nominerede til prisen for bedste internationale film, skriver branchemediet Indiewire.

Det er det nye navn for den pris, som før hed ”bedste ikke-engelsksprogede film”, og som de danske film konkurrerer med film fra resten af verden i.

Susanne Bier overtager posten fra produceren Diane Weyermann, der har erklæret sig inhabil. Weyermann er nemlig involveret i den rumænske dokumentar Collective, som Oscar-eksperter nævner blandt favoritterne til at vinde statuetten.

Dermed har Bier en finger med i spillet om, hvorvidt en dansk film bliver nomineret til næste års Oscar-uddeling.

Begrænset magt
Tre meget forskellige film er i spil som det danske bud på en Oscar-kandidat: Thomas Vinterbergs biografsucces Druk, den anmelderroste politi-thriller Shorta af Frederik Louis Hviid og Anders Ølholm og Malou Reymanns debutspillefilm En helt almindelig familie.

Det er alle gode film. Men det vil være en meget stor overraskelse, hvis ikke den danske Oscar-komité den 18. november ender med at indstille Druk.

Filmen har solgt over 600.000 billetter i danske biografer og samtidig vundet priser på internationale festivaler som den i London. Druk fik et såkaldt Cannes-stempel af verdens mest prestigiøse filmfestival og har siden gået sin sejrsgang i store dele af verden.

Susanne Bier deler formandsposten for Oscar-komitéen med den amerikanske manuskriptforfatter Larry Karaszewski, der er kendt for film som Ed Wood og Folket mod Larry Flynt.

Komitéens magt er dog begrænset af, at den kun kan udvælge tre film af de ti, som bliver shortlistet. De resterende syv vælges af en anden komité i Akademiet, mens en tredje komité skærer de ti ned til de endelige fem nominerede til prisen.

Hvert land kan indstille én film til kategorien for bedste internationale film senest den 1. december.

Den 93. Oscar-uddeling bliver afholdt den 25. april i Los Angeles. Showet er på grund af coronakrisen blevet rykket to måneder.

Relevante artikler

Serieanmeldelse
20. okt. 2020
The Undoing

The Undoing

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten