Nyhed
20. nov. 2010
Super8 kan også

Super8 kan også

Der er løfterige momenter i midtvejsfilmene hos den århusianske lillesøster til Super16, selv om det tekniske niveau ofte er lavt.
Af Mikkel Kofod

Hvem havde troet, at forholdet mellem en havfrue med vampyrtendenser og en fordrukken skipper kunne være rørende?

Men det er det rent faktisk i Oceaniden, der er noget så sjældent som en kærlighedshistorie forklædt som absurd skrækkomedie. Filmen er den bedste af de fire midtvejsfilm, som den århusianske filmforening Super8 præsenterede forleden.

Uddannelsen varer 2½ år, og et hold består af tre instruktører, tre producere og – i modsætning til den københavnske storesøsterforening Super16 – tre manuskriptforfattere.

Kærligheden over bord
De ni elever skal lave en midtvejsfilm og afgangsfilm.

I Oceaniden spiller en velcastet Tommy Kenter skipperen på en gammel fiskekutter, der får en havfrue i nettet. Men havfruen dræber gasterne, så skipperen må kaste sit livs kærlighed tilbage i havet.

De demonstrativt klare farver understreger historiens absurditet, men instruktør Gorm Just glemmer aldrig, at kærlighedshistorien mellem skipperen og havfruen er filmens egentlige kerne.

En god og en dårlig

Der er i år fire midtvejsfilm, fordi instruktøren Jakob Rasmussen bidrager med hele to film.

Flugt er et jalousidrama med lastbilchaufføren Søren, der smugler sin østeuropæiske kæreste Maria gennem Europa. Skuespillerne har det svært på engelsk, den truende musik er gumpetung, og man sidder med fornemmelsen af, at instruktøren ikke har noget at sige.

Så er Jakob Rasmussens anden midtvejsfilm, Ved daggry, mere lovende. Filmen er baseret på virkelige begivenheder, hvor en ældre mand dræber sin kone og begår selvmord som følge af hendes sygdom.

Ved daggry er rørende i al sin enkelhed.

Befriende fandenivoldsk

”Det her kød smager af lort,” erklærer Jesper i Vinter, der er instrueret af Sidsel Johnsen.

Han er for kriseramt til at færdiggøre sit fuglehus, og selvom dialogen er sjov og scenerne velspillede, nærmer filmen sig kitsch, når Jespers indre fugledæmoner har sex med hans kæreste.

Det tekniske niveau på Super8 er desværre lavt, og filmene fremstår til tider hjemmevideoagtige. Der mangler dybdeskarphed i billederne, og dialogen er generelt for svag.

Heldigvis rummer filmene også den fandenivoldskhed, man nogle gange savner hos de to mere kendte filmuddannelser, Super16 og Den Danske Filmskole.

Relevante artikler

Essay
24. dec. 2007
Det oversete filmtalent

Det oversete filmtalent

Feature
22. nov. 2007
De kom ind ad bagdøren

De kom ind ad bagdøren

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten