Nyhed
12. apr. 2018
Film-strid rammer Orson Welles
John Huston, Orson Welles og Peter Bogdanovich mødtes under optagelserne af The Other Side of the Wind, som Welles skrev og instruerede og arbejdede på frem til sin død. Foto | Royal Road Entertainment

Film-strid rammer Orson Welles

”Lad min fars film danne bro mellem Netflix og Cannes,” skriver instruktørens datter, der vil have streamingtjenesten til at få The Other Side of the Wind vist på festivalen.

Af Nicki Bruun

Det tog næsten 50 år at færdiggøre Orson Welles’ The Other Side of the Wind, som instruktøren arbejdede på fra 1970 og helt frem til sin død i 1985. 

Endelig lod det sig gøre, da Netflix trådte til og gav en del af streamingtjenestens betydelige summer til færdiggørelsen af filmen. 

Men nu er Orson Welles’ film blevet gidsel i en fastlåst konflikt. 

På grund af streaming-gigantens strid med Cannes er The Other Side of the Wind nemlig ikke blevet udtaget til at deltage på festivalen, som ellers betød meget for Orson Welles’ karriere. 

”Jeg så, hvordan store produktionsselskaber ødelagde hans liv, værker og lidt af den mand, jeg elskede så højt. Jeg ville hade, hvis Netflix blev endnu et af de selskaber,” skriver instruktørens datter, Beatrice Welles, ifølge magasinet Vanity Fair i en email til Netflix-chef Ted Sarandos. 

”Vær sød at genoverveje og lad min fars film danne bro mellem Netflix og Cannes.” 

Tab for alle
The Other Side of the Wind handler om den legendariske instruktør Jake Hannaford, som spilles af ingen ringere end John Huston. 

Filip Jan Rymsza, der har produceret The Other Side of the Wind, har skrevet på filmens crowdfunding-side Indiegogo, at den var blevet udtaget til at deltage uden for konkurrence på festivalen. 

Derfor er holdet bag filmen meget kede af, at det ikke kommer til at ske. 

”Det triste er, at alle taber på den her beslutning – Cannes, Netflix, filmelskere og alle os, der har arbejdet hårdt på det her projekt,” skriver Rymsza og fortsætter: 

The Other Side of the Wind ville ikke eksistere uden Netflix, men det gør mig ikke mindre skuffet og sønderknust.” 

Debat om vindue
Det er en speget sag, som er skyld i, at der ikke kommer nogen Netflix-film til Cannes i år. 

Franske biografdistributører brokkede sig sidste år, da Netflix-filmene The Meyerowitz Stories og Okja blev vist som del af festivalens hovedkonkurrence. 

Derfor indførte Cannes-festivalen efterfølgende den regel, at en film skal få fransk biografpremiere for at kunne deltage i hovedkonkurrencen. I Frankrig skal der gå tre år, fra en film får biografpremiere, til den kan vises på en abonnementsbaseret streamingtjeneste som Netflix.

Den model nægter Netflix at tilslutte sig, og derfor er der i år ikke Netflix-film som Alfonso Cuaróns Roma og altså The Other Side of the Wind at finde i Cannes-programmet. 

Hvornår den så får premiere på Netflix, vides ikke.

Bag scenerne på The Other Side of the Wind

Relevante artikler

Nyhed
04. mar. 2016
Har Welles-projekt gjort regning uden vært?

Har Welles-projekt gjort regning uden vært?

Nyhed
04. juni 2015
Hjælp Orson Welles’ sidste film til verden

Hjælp Orson Welles’ sidste film til verden

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten