Nyhed
06. juli 2023
Stor fyringsrunde hos Viaplay

Viaplay har tidligere stået bag store egenproduktioner som Riget Exodus, men er nu nødt til at fyre mellem 40 og 50 medarbejdere på grund af dårlig økonomi. 

Foto | Zentropa

Stor fyringsrunde hos Viaplay

Viaplay fyrer omkring en tredjedel af medarbejderne efter en tid med drastiske aktiefald og et kulturbidrag, som streamingtjenesten advarede imod.

Af Frederik Hoff

For kort tid siden gik det rigtigt godt for Viaplay, der havde premiere på store produktioner som Riget Exodus og massevis af ambitiøse ungdomsserier som Jonas Risvigs Drenge og Teys Schucanys En af drengene.

Men nu befinder det nordiske selskab sig i en krise. I dag erfarer Mediawatch, at mellem 40 og 50 danske Viaplay-ansatte nu skal fyres.

Ifølge Viaplay sker det som led i den nye direktør Jørgen Madsen Lindemanns plan. Den skal redde Viaplay Groups økonomi.

Firmaets aktiekurs er nemlig styrtdykket med 70 procent siden starten af juni, hvor selskabet nedjusterede forventningerne til årets økonomi.

Men det er svært at forestille sig, at den nye medieaftale, som regeringen indgik med et flertal i folketinget 14. juni, ikke har haft en finger med i spillet.

Kulturbidrag
Med i aftalen er det meget omtalte kulturbidrag, hvor streamingtjenester skal betale fem procent af deres danske indtjening i afgift til staten.

Dog kan tjenester, der som Viaplay investerer mere end fem procent af omsætningen i dansk indhold, nøjes med at betale to procent i afgift. Altså en gulerod til de tjenester, der bruger deres penge i Danmark.

Idéen om kulturbidraget har været på tale siden 2018, og Viaplay har længe været nervøse for konsekvenserne af en sådan model.

”Hver krone, vi bruger på det, er en krone mindre investeret i dansk indhold,” udtalte Filippa Wallenstam, som er Chief Content Officer for Viaplay Group, i Ekko #93.

Og da kulturbidraget endelig blev vedtaget, udtalte Viaplay til Mediawatch, at det med stor sandsynlighed ville svække deres danske produktion.

Før bestod den danske Viaplay-gren af 110-120 ansatte. Snart bliver det til et sted mellem 60 og 80.

Kontroversiel aftale
Kulturbidraget er et forsøg på at sikre, at de mange penge, tjenester som Netflix og HBO MAX tjener i Danmark, ikke forsvinder ud af landet, men blandt andet bruges til at finansiere nye dansk film og tv-programmer.

Flere af dansk films brancheorganisationer støtter op om bidraget, mens andre dele af branchen er skeptiske.

På initiativ på Viaplay modererede Ekko i foråret en debat i to artikler om film- og tv-branchens fremtid med fokus på kulturbidraget.

Her kalder direktøren for filminstituttet Claus Ladegaard kulturbidraget for en fremragende idé, mens producenter som Lars Herman hellere havde set en løsning, hvor streamingtjenesterne i stedet forpligter sig til at investere i dansk indhold.

Mediekommentator Claus Bülow Christensen har skrevet flere blogge til Ekko, hvor han kalder kulturbidraget for ”uskøn symbolpolitik, der i bedste fald bliver et nulsumsspil”.

Spørgsmålet er, om fyringerne hos Viaplay er den første reelle konsekvens af den kontroversielle beslutning. Ekko prøver at få en kommentar fra Viaplay.

Relevante artikler

Nyhed
14. juni 2023
Kulturbidraget er en realitet

Kulturbidraget er en realitet

samtale
05. apr. 2023
Er kulturbidraget en god idé?

Debat I: Er kulturbidraget en god idé?

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten