Cannes 2022
20. maj 2022
”Stop med at voldtage os!”
Den glamourøse opvisning af celebre stjerner på den røde løber i Cannes blev for en kort stund afbrudt af en desperat kvindes skrigende protest mod de russiske soldaters overgreb i Ukraine. Foto | Kyle Buchanan

Protest i Cannes:  ”Stop med at voldtage os!”

Kvinde bemalet med det ukrainske flags farver brød skrigende ind på Cannes-festivalens røde løber for at protestere mod russiske soldaters voldtægter i krigen.

Af Claus Christensen

Den celebre Cannes-festival ved solbeskinnede Rivieraen føles meget langt væk fra krigen i Ukraine.

Men her til aften blev de festklædte gæster mindet om den frygtelige virkelighed, da en kvinde trængte ind på den røde løber, der fører op til Grand Théâtre Lumière-biografen på Croisetten.

Løberen var rullet ud for holdet bag George Millers Three Thousand Years of Longing – der tæller skuespillerne Tilda Swinton og Idris Elba – og mange fotografer og mennesker var mødt frem for at hylde filmstjernerne.

I stedet fik de noget af et chok, da kvinden kun iført trusser og med kroppen malet i det ukrainske flags farver kom til syne. På hendes ryg stod der skrevet det engelske ord ”scum” – altså rakkerpak.

”Stop med at voldtage os,” skreg hun med reference til beretninger om de russiske soldaters voldtægt af ukrainske kvinder under krigen.

Kvinden blev hurtigt overmandet af sikkerhedsvagter og ført bort. Journalisten Kyle Buchanan skriver på Twitter, at vagterne dækkede kvinden i en frakke og blokerede hans kamera, så han kun nåede at filme optrinnet kort.

Historien går lige nu verden rundt, men det er endnu ikke kommet frem, hvem hun er.

Instruktør dræbt af russerne
Cannes-festivalen forsøger at skabe en fest uden at fortrænge krigen.

Under åbningsceremonien tirsdag aften talte Ukraines præsident Volodymyr Zelenskij via et videolink. Han understregede den humanistiske filmkunsts mulighed for at samle verden imod diktatorer.

Og i dag var der i Cannes verdenspremiere på Mariupolis 2. Den dokumenterer en gruppe mennesker, som under russernes angreb i marts har søgt ly i den lokale kirke, mens deres hjem bliver bombarderet sønder og sammen.

Filmen er instrueret af litauiske Mantas Kvedaravičius, der tidligere har lavet to dokumentarfilm om livet i havnebyen Mariupol. Og det blev tragisk med livet som indsats, for han blev taget til fange af russiske soldater og dræbt den 2. april.

Det lykkedes Kvedaravičius’ kæreste, Hanna Bilbrova, at få optagelserne ud af Ukraine, og hun har på rekordtid klippet materialet til en rå og rystende dokumentarfilm på to timer.

En vigtig premiere, som står i skærende kontrast til Cannes-festivalens beslutning om at udtage russiske Kirill Serebrennikovs Tchaïkovsky’s Wife til hovedkonkurrencen.

Den er finansieret af oligarken Roman Abramovich, som er en god ven af Ruslands diktator Putin. Abramovich er blevet ramt af alskens sanktioner og har både måttet sælge fodboldklubben Chelsea og forlade England. Men i Cannes er hans film mere end velkommen.

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten