Nyhed
02. maj 2010
Stjernefotograf laver biopic i Hollywood

Stjernefotograf laver biopic i Hollywood

Søren Solkær Starbird skal instruere spillefilm om rock’n’roll-legenden, The Doors-manageren Danny Sugerman.
Af Andreas Ebbesen Jensen

Søren Solkær Starbird hører til blandt stjernernes foretrukne fotografer.

Når rock-ikoner – fra Paul McCartney og Robert Plant til The White Stripes og Oasis – skal have taget portrætter, er det ham, de ringer til.

Men nu har den danske fotograf forladt mørkekammeret og taget turen til Hollywood for at prøve kræfter med de levende billeder.

Producenten bag Control
Søren Solkær Starbird skal filmatisere historien om den afdøde The Doors-manager Danny Sugerman, der i en alder af kun fjorten år begyndte at hænge ud med Jim Morrisson og resten af bandet.

Filmens producent er Orian Williams, som stod bag Control, den kritikerroste biopic om forsangeren Ian Curtis fra Joy Division.

Det fortæller Starbird i et interview i det nye nummer af Ekko, hvor selvsamme Starbird har taget coverbilledet og en hel fotoserie af instruktørerne Erik Clausen og Michael Noer. Magasinet er på gaden den 5. maj.

Wonderland Avenue

Herhjemme kender de færreste Danny Sugerman, men i USA er han en central skikkelse i rock’n’roll-kulturen.

Ud over The Doors var han i en periode manager for Iggy Pop, og som skribent og forfatter til en række rockbiografier er han en generationsstemme på linje med en anden af rockens kronikører, Cameron Crowe, der med Almost Famous  fik sin egen biopic i 2000.

Sugerman var plaget af narkoproblemer og døde i 2005 af lungekræft, 50 år gammel. Filmen skal baseres på hans selvbiografi Wonderland Avenue: Tales of Glamour and Excess.

Stoffer og musik

”Jeg blev fuldstændig opslugt af Sugermans selvbiografi, så da jeg ankom til Los Angeles havde jeg allerede skrevet et oplæg til filmen,” siger Søren Solkær Starbird. ”Selvfølgelig er der masser af stoffer og musik i bogen, og det skal filmen afspejle.”

”Men det interessante for mig at se er det forhold Danny har til sin far og sin brutale stedfar, og hvilke konsekvenser det får for hans forhold til musikerne i The Doors og især Jim Morrison.”

Der har i årenes løb været adskillige forsøg på at filmatisere Danny Sugermans liv. Men det var først, da hans enke Fawn Hall Sugerman sidste år fik fingrene i Starbirds portrætbog Closer, at projektet begyndte at tage form.

Som at træne til maraton
Enken blev så imponeret over billedernes filmiske æstetik, at hun straks kontaktede Orian Williams. Han gav i 2007 instruktørdebut til en anden stillfotograf, nemlig Anton Corbijn, som lavede Control.

”Tilsyneladende bekymrer det ikke Orian Williams, at jeg ikke tidligere har lavet film,” fortæller Søren Solkær Starbird. ”Han har jo også prøvet det én gang før.”

”Men selvfølgelig bliver den en stor udfordring. Fotosessions varer typisk én til to dage, så lige nu har jeg det, som om jeg træner til at løbe maraton.”

Hvis alt forløber planmæssigt, går optagelserne i gang i slutningen af året.

Oscar 2026
17. dec. 2025
Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Mr. Nobody mod Putin blev indstillet som Danmarks bud på en Oscar-nominering for bedste internationale film, men i stedet er den shortlistet til prisen for bedste dokumentar.

Nyhed
16. dec. 2025
Trump sagsøger BBC for dokumentar

Trump sagsøger BBC for dokumentar

Nyhed
15. dec. 2025
Disney indgår stor AI-aftale

Disney indgår stor AI-aftale

All Her Fault
Serieanmeldelse
17. dec. 2025

All Her Fault

Avatar: Fire and Ash
Biografanmeldelse
16. dec. 2025

Avatar: Fire and Ash

Skolens tabte børn
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

Skolens tabte børn

King
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

King

Den gode stemning
Serieanmeldelse
14. dec. 2025

Den gode stemning

Mest læste

Rob Reiner er død
Nekrolog
15. dec. 2025

Rob Reiner er død

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten