Nyhed
04. juni 2008
Stærke animationer fra Filmskolen

Stærke animationer fra Filmskolen

Fem nyudklækkede instruktører fra Den Danske Filmskole slår et overbevisende slag for animation for voksne.

Af Claus Christensen

Tegnefilm er for børn. Det er noget med kampsportstrænede pandaer, syngende løver og steppende pingviner, der boltrer sig i store Hollywood-film eller fylder sendefladen ud på satellitkanalerne.

Sådan lyder en udbredt fordom om den genre, der i sin brede form kaldes animation. Men fordommene står for forfald, når fem elever i denne uge dimitterer fra Den Danske Filmskoles animationslinje.


Seriøs tone

De syv minutter lange film er - med en enkelt undtagelse - fortalt i en seriøs tone, og de tager alvorlige emner op, der henvender sig mere til voksne end børn.

Inspireret af sine forældres historie fortæller Alfred Nguyen i Til vi ses om det brutale møde mellem vietnamesiske bådflygtninge og patruljesoldater. Anders Michael drejer i Catharsis en beretning om lille pige, der mirakuløst overlever et biluheld, hvor hendes mor omkommer. Døden er også omdrejningspunktet i Cav Bøgelunds film, som under titlen For stor fortæller om en gigantisk kæmpe med et barnligt sind, der forsøger at give sin lillebitte mor den begravelse, hun har ønsket sig.

Det er tre modige produktioner, der fremtræder som personlige udspil snarere end strategiske visitkort til den kommercielle industri.

"Måske har vi lavet den slags film nu, fordi vi ved, at det bliver svært senere," erkender Cav Bøgelund i et stort Ekko-interview med de fem instruktører, der kan læses her.

Humoristiske perler
Den Danske Filmskole er blevet kritiseret for at mangle mod og kunstnerisk profil, men det kan ikke siges om skolens animationslinje, der med Gunnar Wille som leder har fostret markante navne som Ansders Morgenthaler og Martin De Thurah. I årgang 2008 er niveauet imponerende højt, og ingen film falder igennem, selv om instruktørerne bakser med store, alvorlige emner.

Men årgangens perler er så absolut de to film, som bruger humor.

Det er Dorte Bengtsons groteske allegori, Sylfidden, der handler om angsten for livet, som går i arv fra mor til datter. Bengtson udnytter det korte format perfekt, og hendes symbolske streg, hvor den hidsige mor helt bogstaveligt ryger op i det røde felt, er original og vækker samtidig minder om Børge Ring, en af dansk film største animationsinstruktører, der vandt en Oscar i 1984.

Årgangens rebel
Og så er der årgangens rebel, Jan Rahbek, der har givet pokker i seriøsiteten og kastet sig ud i en urkomisk og skamløst underholdende astronaut-abefilm, Space Monkeys, som også vil få de små poder til at juble af grin.

"Ligesom man kan savne tegnefilm til voksne, kan jeg godt - specielt her på Filmskolen - savne noget, der bare er fjollet. Men hvis alle folk lavede gakkede film, havde jeg sikkert lavet en alvorlig film," siger Jan Rahbek med et smil.

Ekko er i gang med at samle de bedste afgangsfilm fra Filmskolens animationslinje til en kommende dvd, der udsendes med magasinet i nærmeste fremtid.

Relevante artikler

Interview
04. juni 2008
Rebellerne

Rebellerne

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten