Cannes 2022
23. maj 2022
Skandinavisk film begejstrer i Cannes
Ali Abbasis Holy Spider er baseret på virkelige hændelser med historien om en familiefar, der i Iran sætter sig for at rydde op i samfundet ved at slå kvindelige prostituerede ihjel. Foto | Nadim Carlsen

Skandinavisk film begejstrer i Cannes

De skandinaviske film er med i toppen på Ekkos stjernebarometer, hvor chefredaktør Claus Christensen har Ali Abbasis seriemorderdrama som favorit til Guldpalmen.

Af Nicki Bruun

Halvvejs inde i Cannes-festivalens visning af de 21 film i hovedkonkurrencen springer ingen film endnu i øjnene som Guldpalme-favorit.

Men blandt dem, som har fået den mest positive modtagelse, finder man både dansk-iranske Ali Abbasis seriemorderdrama Holy Spider og svenske Ruben Östlunds modesatire Triangle of Sadness.

De to film har et gennemsnit på henholdsvis 2,6 og 2,7 i Ekkos stjernebarometer, hvor et internationalt panel af kritikere bedømmer samtlige film i hovedkonkurrencen.

Kritikerne giver fra én til fire stjerner til hver film, og de kan undervejs placere en Guldpalme, når de ser et værk, der fortjener at vinde.

Som den eneste i panelet har Ekkos chefredaktør Claus Christensen benyttet sig af den mulighed. Han kipper med Dannebrog og giver Guldpalmen til Holy Spider, men kommer der en bedre film, er det muligt at flytte palmen.

I skrivende stund er det dog den fransk-italienske Forever Young, der topper stjernebarometeret med et snit på 2,8. Filmen er instrueret af Valeria Bruni Tedeschi og handler om en gruppe håbefulde skuespillere, der i slutningen af 1980’erne starter på en berømt teaterskole.

Med i toppen er også rumænske Cristian Mungiu og amerikanske James Gray. De har med R.M.N. og Armageddon Time lavet henholdsvis et drama om livet i Transsylvanien og et selvbiografisk portræt af en ung mand i 80’ernes New York.

Sydkoreansk rekord
Mens nogle film har fået bedre modtagelse end andre, er det værd at bemærke, at ingen endnu har opnået et rigtigt godt gennemsnit i Ekkos stjernebarometer.

Sidste år var der halvvejs på Cannes-festivalen blevet vist Joachim Triers Verdens værste menneske og den senere Oscar-vinder Drive My Car, der begge fik et snit på 3,3. Rekorden tilhører Bong Joon-hos mesterværk Parasite, der i 2019 scorede 3,8.

Så vurderet alene på pointscoren er de hidtidige film ganske langt fra tidligere års topscorere.

I den resterende halvdel af hovedkonkurrencen på årets festival finder man blandt andet film af kapaciteter som David Cronenberg, Park Chan-wook, Claire Denis, Hirokazu Koreeda og Kelly Reichard.

Desuden er der hele to belgiske film på programmet i form af de dobbelte Guldpalmevindere Dardenne-brødrenes nye film og stjerneskuddet Lukas Dhonts opfølger på transperlen Girl.

Følg med her på siden, hvor vi dagligt opdaterer fra Cannes-festivalen!

Nicki Bruun

Ekkos udsendte journalist i Cannes dækker dagligt festivalen.

Laver primært interviews og opstøver store og små nyheder.

Cannes-festivalen blev holdt første gang i 1946 og regnes for verdens mest prestigefyldte festival.

Årets festival er nummer 75 og løber fra 17. til 28. maj.

Trailer: Holy Spider

Relevante artikler

Cannes 2022
13. maj 2022
Hvem vinder Guldpalmen?

Hvem vinder Guldpalmen?

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten