Ekko Shortlist Awards
28. nov. 2018
Shortlist-vinder stifter sit eget selskab
En glad Rikke Alma Krogshave Planeta kunne efter prisoverrækkelsen ved Ekko Shortlist Awards 2018 stolt vise sin statuette for animationsfilmen Bacchus frem. Foto | Daniel Hjorth

Shortlist-vinder stifter sit eget selskab

”Det er en film om at gøre sig selv fri,” siger Rikke Alma Krogshave Planeta, der vandt animationsprisen med Bacchus ved Ekko Shortlist Awards og har fået blod på tanden.

Af Frida Marquard

Tænk, hvis der var en revne i virkeligheden. Et forhæng, der kunne stryges til side som døren ind til Narnia. I stedet for grå dagligdag åbenbares en verden af evig fest, farver og lidenskab.

Det sker for en kvinde i animationsfilmen Bacchus, der i weekenden vandt prisen for bedste animation ved Ekko Shortlist Awards 2018.

”Titlen Bacchus er navnet på den romerske gud for vin, men også for genfødsel og frihed,” forklarer Rikke Alma Krogshave Planeta, filmens 25-årige instruktør.

”Det er en film om at gøre sig selv fri. Om en kvinde, der ikke er tilfreds med den situation, hun er i – og som leder efter noget mere i sit liv.”

Disney-fantasi
I Bacchus leger instruktøren med den helt store farvepalette i en blanding af 2D og 3D-animation, hvor farver og former flyder ind i hinanden i abstrakte mønstre i takt med et musikalsk univers.

Særligt Disney-klassikeren Fantasia fra 1940 har været en stor inspirationskilde, fortæller Rikke Alma Krogshave Planeta med et grin.

”Idéen startede et helt andet sted, end hvor den endte. Det var oprindeligt meningen, at hele filmen skulle laves over et langt stykke klassisk musik tilsat abstrakt animation,” fortæller hun.

”Men efterhånden, som vi udviklede på idéen, fandt vi ud af, at vi ville lave en film med noget mere dybde i. Så vi gik fra musikvideo til Fantasia.”

Lovende debut
Bacchus
er både Rikke Alma Krogshave Planetas debut som instruktør og hendes afgangsfilm fra The Animation Workshops treårige animationsuddannelse i Viborg.

Udfordringen har været en stor oplevelse for den unge instruktør.

”Der ligger et stort ansvar i at instruere en film. Jeg lærte, at det er vigtigt at holde fast i sine egne idéer og ikke være for usikker på sig selv. Man skal vise sit hold, at man er én, de kan stole på, og at man trækker teamet i den rigtige retning. Det var en udfordring, når jeg også selv var i gang med at lære, hvad jeg skulle gøre,” forklarer Planeta.

Men udfordringerne har ikke været så store, at det har skræmt hende fra at prøve livtag med instruktørtjansen igen.

”Det var en rigtig spændende oplevelse – især nu set i bakspejlet. Mens vi sad i det, var det rigtig hårdt, og der var både gode og dårlige dage.”

Kortfilmen er animeret over en etårig periode fra hun pitchede idéen til filmen lå færdig. Arbejdet er foregået i hold på skolen.

”Man går også fra at være klassekammerater til at skulle være deres instruktør, og det giver en særlig dynamik, som man lige skal vænne sig til.”

Mod på mere
Oplevelsen med at instruere Bacchus har givet Rikke Alma Krogshave Planeta blod på tanden. Hun har sammen med sin kæreste Philip Piaget – der også kommer fra The Animation Workshop og selv var nomineret ved Ekko Shortlist Awards for Reverie – valgt at starte produktionsselskabet Ouros i Viborg.

Navnet har de fra Ouroboros-myten om slangen, der spiser sin egen hale. Tegnet er et symbol på uendelig genfødsel. Det er for Rikke Alma Krogshave Planeta en god illustration på deres kreative tilgang til animation.

Lige nu arbejder parret på en idé til en tv-serie, som de til december rejser til Frankrig for at præsentere for fagfolk på brancheeventet Cartoon Springboard. Håbet er at finde penge og samarbejdspartnere til at føre deres vision ud i livet.

Vigtig anerkendelse
Imponerende nok har The Animation Workshop fire ud af fem gange vundet i kategorien ”bedste animation” ved Ekko Shortlist Awards.

Den beundringsværdige statistik skyldes ifølge Rikke Alma Krogshave Planeta uddannelsens voksende popularitet i Danmark og i udlandet. Det betyder at nåleøjet for, hvem der kommer ind hvert år, bliver mindre.

Det højner helt naturligt niveauet på de studerendes afgangsfilm.

”Samtidig er det en uddannelse, der er meget lidt konkurrenceminded. Undervisningen er dybt professionel, mens skolen gør en stor indsats for at fostre et stærkt sammenhold blandt de studerende. Animation er et holdarbejde, og et godt sammenhold er uvurderligt, når man sidder i udviklings- og produktionsfasen,” forklarer instruktøren.

Men hvordan føles det at være Ekko Shortlist Award-vinder for bedste animation?

”Det er enormt fedt og noget helt specielt. Det er et bevis på, at det, vi laver, fungerer. Bacchus er vores første film, og vi er nye i branchen, så det en fantastisk anerkendelse. Den vil komme os til gavn fremover, nu hvor vi har startet vores eget produktionsselskab.”

Rikke Alma Krogshave Planeta

Født 1993 i Stenløse.

Bachelor i CG Arts fra The Animation Workshop i Viborg.

Var i 2017 i praktik og arbejdede freelance for Aardman Animations i Bristol, England.

Stifter af animationsselskabet Ouros sammen med Philip Piaget.

Relevante artikler

Relateret film

Bacchus

Bacchus

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten