Filmuniversitetet
14. dec. 2017
Sejltur gennem junglen
Klaus Kinski er uforglemmelig i rollen som den stædige impresario, der insisterer på at få slæbt en stor båd gennem Amazonas-junglens bakkede landskab i Werner Herzogs Fitzcarraldo. Foto | Beat Presser

Filmuniversitetet: Sejltur gennem junglen

Werner Herzogs Fitzcarraldo er et vanvidsprojekt, der byder på ekstatiske øjeblikke, som kun få filmkunstnere tør drømme om.

Af Peter Skovfoged Laursen

Fitzcarraldo er en af de film i filmhistorien, hvor det er nærmest umuligt at adskille selve filmen fra dens produktionsomstændigheder.

Optaget midt i regnskoven med mere end 800 kilometer til den nærmeste større by fortæller filmen historien om fantasten Fitzgerald (spillet med vanlig galskab og intensitet af Klaus Kinski), som drømmer om at bygge et operahus midt i junglens ufremkommelige vildnis.

For at finansiere sin drøm slår han sig på gummiindustrien. Men det står snart klart, at det eneste ledige landområde i nærheden ligger i en så ufremkommelig egn af Amazonas, at han må slæbe sin nyerhvervede flodpram over en bakketop for at nå dertil.

Over en bakketop
Instruktør Werner Herzog har selv kaldt Fitzcarraldo for sin bedste dokumentarfilm.

Filmen er dog kun inspireret af en virkelig historie og er ellers, hvad man i klassisk forstand ville kalde fiktion. Men udtalelsen giver alligevel god mening med netop denne film.

Hvor andre instruktører ville finde assistance i filmstudiernes special effect-afdeling til visualiseringen af en flodpram, som bliver trukket over en bakketop ved håndkraft, så var Herzog af en anden overbevisning.

Hvis filmens centrale metafor var overvindelsen af det umulige, så måtte filmen – hvad enten vi kalder den fiktion eller fakta – også afspejle denne bedrift.

Så når vi i Fitzcarraldo ser floddamperen hænge på en 40 grader stejl bakke midt i junglen, er det et virkeligt 320-ton skib, der trækkes ved fortrinsvis håndkraft af en gruppe indianere, som Herzog havde allieret sig med.

Drømmerens galskab
Det er en svimlende oplevelse at se denne scene, hvor skibet meter for meter snegler sig op gennem stigningens mudderhelvede.

Det er vanvittigt og tåbeligt, men samtidig et blændende eksempel på den ekstatiske sandhed, som Herzog har søgt efter gennem hele sin karriere.

Hans filmkunst viser en dyb sympati for mennesker, der overskrider fornuftens grænser for at realisere deres visioner, og for den galskab, som drømmeren må bære i hjertet.

De handler kort sagt om, hvad det vil sige at være menneske set gennem ekstremer.

Fitzcarraldo er ikke nogen perfekt film. Men den har disse ekstatiske øjeblikke, som kun få filmkunstnere tør drømme om, og endnu færre formår at føre ud i livet.

Filmuniversitetet

Hver måned præsenterer Cinemateket og Ekko et filmhistorisk værk.

Værkerne bliver på skift præsenteret af Ekkos medredaktør Peter Schepelern og cand.mag. Peter Skovfoged Laursen.

Fitzcarraldo vises lørdag den 20. januar 2018, kl. 16 i Cinemateket.

Ekkos abonnenter tilbydes medlemspris.

Bestil billet.

Trailer: Fitzcarraldo

Relevante artikler

Filmuniversitetet
13. dec. 2017
44 scener fra det jordiske helvede

44 scener fra det jordiske helvede

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten