Nyhed
11. feb. 2015
Science fiction-flop vil øge konservatisme
Jupiter Ascending flyver højt, men falder også tilsvarende dybt, når publikum ikke tager godt imod de store rumkampe. Foto | Murray Close

Science fiction-flop vil øge konservatisme

Wachowski’ernes Jupiter Ascending tegner til at blive et økonomisk flop, der vil øge Hollywoods tendens til at satse på det sikre, mener amerikansk filmekspert.

Af Nicki Bruun

Mens æstetikken og armbevægelserne i Jupiter Ascending er af intergalaktisk størrelsesforhold, har publikums modtagelse været langt mere afmålt.

Jupiter Ascending tjente atten millioner dollars ved åbningen på det amerikanske marked, hvilket er skuffende i forhold til sci-fi-filmens produktionsbudget på 175 millioner dollars.

Heller ikke her til lands er filmen kommet imponerende fra start. Blot 9.555 danskere indløste mellem torsdag og søndag billet til at se Mila Kunis og Channing Tatum på rumeventyr. Til sammenligning så 91.326 danskere Anders Thomas Jensens Mænd & høns.

Modig originalitet
Jupiter Ascending udmærker sig ved at være mere original end de fleste højbudgetfilm fra Hollywood. Den er således hverken en sequel, prequel, reboot eller andre af de mange betegnelser, der indikerer, at film deler tilhørsforhold med allerede kendte størrelser.

Brent Lang, filmanalytiker ved det førende amerikanske brancheblad Variety, mener, at filmens kommercielle flop ikke bare er et problem for studiet Warner Bros., men også for filmbranchen i større forstand

Jupiter Ascendings fiasko vil gøre studierne mere konservative og mindre risikovillige. Det vil gøre det svært for andre filmskabere at få lov til at tage lignende risici,” skriver han i Variety om filmen, der egentlig skulle have haft premiere sommeren 2014.

Jupiter Ascending blev ganske vist et flop, men i det mindste prøvede den med en vis modig originalitet,” understreger Brent Lang.

Hvor er de nye visioner?
Hollywood er altid gået tilbage til brønden i bestræbelserne på at skabe film, men tendensen er taget til. I 1989 optog de originale historier 66 procent af årets biografpremierefilm i Danmark, mens det i 2013 var reduceret til 45 procent (Nyt er yt, Ekko #64).

Årsagen er, at det er økonomisk mindre risikabelt at bygge videre på noget, der i forvejen er kendt og allerede har vist sin bæredygtighed. Alligevel advarer Brent Lang imod samlebåndsmentaliteten.

”Hvor er de nye visioner om fjerne verdener og futuristiske konflikter, der skal inspirere den næste George Lucas eller Steven Spielberg? Det yngre publikum er allerede begyndt at forlade biografen til fordel for videospil og mobiltelefoner. Nostalgi for en æra af popcornfilm, de ikke voksede op med, vil næppe lokke dem tilbage,” skriver han og spørger retorisk:

”Ville The Matrix nogensinde være blevet lavet i det nuværende filmklima?”

Den ene halvdel af instruktør-søskendeparret, Lana Wachowski, har også undret sig over trenden. I sidste uge sagde hun til The Los Angeles Times:

”Da jeg var ung var originalitet alt. Sequel var et fy-ord. Nu er vi i den modsatte verden, hvor publikum faktisk er mere spændt på en historie, vi kender slutningen på.”

Trailer: Jupiter Ascending

Relevante artikler

Biografanmeldelse
03. feb. 2015
Jupiter Ascending

Jupiter Ascending

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten