Nyhed
19. aug. 2011
Scherfig-film begejstrer Ekkos anmelder

Scherfig-film begejstrer Ekkos anmelder

Morten Piil roser Lone Scherfigs Samme dag næste år, der får en blandet modtagelse i USA, hvor den har premiere i dag.
Af Mads Suldrup

Det skorter ikke på lovord fra filmkritikeren Morten Piil om Lone Scherfigs nye kærlighedsfilm.

”Scherfig har lavet en spillevende og morsom romantisk kærlighedsfilm med begge klartskuende øjne åbne for et forholds myriader af skæve nuancer og rørende selvmodsigelser.”

Sådan skriver Morten Piil i det nye nummer af Ekko, som udkommer på onsdag den 24. august.

Herman Bang’sk stemning
”Trods romanforlægget virker Samme dag næste år udpræget filmisk tænkt som en dynamisk sammentrækning af to skæbner,” fortsætter Piil.

”Det er en virtuos forkortelse, der sætter fantasien i sving for at udfylde hullerne. Og til slut bindes der en overraskende sløjfe fuld af uendelig vemod.”

Den smertefulde stemning får Morten Piil til at tænke på Herman Bang, og han kvitterer med fem stjerner.

”Med An Education og Samme dag næste år har Scherfig placeret
sig som den danske instruktør, der hidtil har arbejdet med størst held i en fremmed, engelsksproget filmkultur,” konkluderer dansk filmkritiks grand old man.

Tåreperser-vrøvl
Samme dag næste år har amerikansk premiere i dag, men kommer først op i danske biografer den 29. september.

Filmen er et kærlighedsdrama om Emma og Dexter, spillet af Anne Hathaway og Jim Sturgess, der kun ses én gang om året på den samme dag. Over en årrække følger vi de to og deres indbyrdes kærlighedskvaler. 


Den toneangivende amerikanske anmelder-veteran Roger Ebert er også glad for filmen.

Samme dag næste år har stil, friskhed og en vittig og drilsk dialog,” skriver Ebert. Han mener dog ikke, at filmen helt kan leve op til Lone Scherfigs Oscar-nominerede An Education og giver den tre ud af fire stjerner.

Peter Travers fra Rolling Stone Magazine er langt mindre imødekommende. Han kalder filmen ”en tåreperser af en omgang vrøvl” og tildeler den en sølle halv stjerne ud af fire.

”Filmen føles som en livstidsdom,” konkluderer han.

Scherfigs excentriske blik
I det hele taget deler filmen de amerikanske anmeldere. Hollywood Reporter, USA Today og Washington Post er positive, mens branchebladet Variety, Entertainment Weekly og Wall Street Journal vender tommelfingeren nedad.

New York Times placerer sig et sted midt imellem. Og avisen fremhæver Lone Scherfigs arbejde i, hvad avisen betragter som en simpel og forudsigelig kærlighedshistorie.

”Hendes excentriske blik og skæve rytme holder Samme dag næste år kørende gennem dens banale sekvenser og dæmper nogle af filmens svagheder.”

Relevante artikler

Essay
21. mar. 2010
Da 60’erne nåede til Twickenham

Da 60’erne nåede til Twickenham

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten