Nyhed
10. juli 2019
”Fridthjof Film er for evigt forandret”
Ronnie Fridthjof poserede stolt foran et F16-fly, da han i 2013 blev portrætteret i Filmmagasinet Ekko. Svigtende billetsalg og afslag om filmstøtte har fået producenten til at sænke ambitionsniveauet for sit selskab. Foto | Jan Buus

”Fridthjof Film er for evigt forandret”

Efter et år uden nye filmproduktioner må Ronnie Fridthjof fyre en række medarbejdere i selskabet, der fremover satser på projektansættelser.

Af Claus Christensen og Nicki Bruun

”Jeg vil lave det nye Nordisk Film. Det er drømmemålet.”

Med så store armbevægelser udtalte Ronnie Fridthjof sig i Ekko #61, hvor vi tegnede et portræt af den fremstormende producent, der har skabt publikumssucceser som Blå mænd og Alle for én, men også markeret sig med dokumentarer som Armadillo og tv-serien Heartless.

Men Kasper Torstings Første Verdenskrigsdrama I krig & kærlighed blev ikke den forventede succes. Med et budget på 42,5 millioner kroner var det en kæmpesatsning, og de omkring 70.000 solgte billetter kunne ikke dække den store egenkapital, som Fridthjof Film havde lagt i projektet.

Egenkapitalen i Fridthjof Film faldt fra 8,7 millioner kroner i 2017 til 5,8 millioner kroner i 2018. Og da selskabet samtidig ikke har fået penge til at gå i produktion med en spillefilm det seneste år, har producenten indset, at han er nødt til at skære kraftigt i medarbejderstaben.

”Da vi kørte i højeste gear, var vi omkring 35 ansatte. Det er en fordel, når man producerer film, men vi har fået et par nej’er inden for det sidste års tid, og så får producerne ikke de projekter op at køre, som de skal,” siger Ronnie Fridthjof til Filmmagasinet Ekko.

”Vi kunne godt have kørt videre sådan i noget tid, men vores branche er anderledes, end da jeg for elleve år siden producerede Blå mænd. Når vi dengang havde et hit, var der en indtjening, som kunne opveje en længere periode, hvor vi udviklede film. I dag er der ikke samme sikkerhed. Derfor har vi nedskaleret, så der fremover bliver flere projektansættelser.”

Kreativt fokus
Ronnie Fridthjof er både blevet kaldt en jysk krejler og en brændende ildsjæl. Han var nummer atten på Ekkos seneste liste i #79 over de mest magtfulde i dansk film. Nu lægger han kursen om for sit selskab.

”I Fridthjof Film skærer vi syv mand fra, og i vores underselskab Postyr, der laver postproduktion, er der skåret ti stillinger,” fortæller producenten. ”Det har været under opsejling længe, så nogle har allerede fundet noget andet, og andre har vi opsagt.”

– Hvor mange er I så tilbage i selskabet?

”Det er lidt svært at sige, da vi lige nu er i gang med omstruktureringen. Jeg har ingen ambitioner om at stoppe med at lave film, og vi har nogle stærke projekter på vej. Der er Mehdi Avaz’ Under stjernerne og Rasmus Heides film om Victor Borge, og så har vi købt rettighederne til Lotte og Totte-bøgerne, som vi skal lave sammen med A. Film. Men jeg skal vænne mig til en anden hverdag. Fridthjof Film er for evigt forandret. Vi bliver fremover mindre følsomme over for de konjunkturudsving, der er i branchen.”

– Har du satset på de forkerte projekter?

”Det har man vel altid, hvis man laver nedskæringer. Hvis I krig & kærlighed var kommet i Biografklub Danmark og havde tjent kassen, så havde vi ikke haft den her snak. Det er okay at sælge cirka 70.000 billetter for et drama, der ikke er i Biografklub Danmark, men økonomisk set er det ikke godt nok. Det er dog ikke den film, som har trukket det hele ned.”

– Burde du have fokuseret mere på tv-serier?

”Det var et gennemtænkt valg ikke at satse på tv-serier, fordi alle andre løb i den retning. Vi havde også fået afslag på flere idéer til tv-serier.”

– Hvordan har du det med nedskæringerne?

”Det er trist ad helvede til at sige farvel til gode medarbejdere. Men jeg ser frem til et setup, som kan give mere fokus på det kreative. Jeg har faktisk været ked af at fremstå som én, der har et enormt fokus på økonomi hele tiden, men 35 ansatte har været afhængige af mig.”

– Drømmen om at blive det nye Nordisk Film er endelig kuldsejlet?

”Det var måske mere en provokation end en egentlig drøm. Jeg drømmer bare om at komme på arbejde og have det sjovt hver dag. Hvor mange mennesker det er med, betyder ikke så meget, så længe jeg laver nogle fede ting med nogle søde og dygtige mennesker.”

Trailer: Blå mænd

Relevante artikler

Nyhed
19. nov. 2018
Krigsdrama ramt af granatchok

Krigsdrama ramt af granatchok

Interview
08. nov. 2018
Hjemvendt med store følelser

Hjemvendt med store følelser

Nyhed
26. mar. 2012
Fridthjof sparker gang i debatten

Fridthjof sparker gang i debatten

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten