Ekko Shortlist Awards 2019
07. nov. 2019
Rekordmange kvinder ved prisuddeling
Kvinderne står stærkt ved Ekko Shortlist Awards, hvor fem dygtige skuespillere er nomineret for deres præstation. Fra venstre: Rikke Westi, Frederikke Dahl Hansen, Laura Kjær, Charlotte Munck og Nanna Finding Koppel. Foto | diverse

Rekordmange kvinder ved prisuddeling

Der er flere nomineringer til kvindelige filmskabere end nogensinde før ved Ekko Shortlist Awards, hvor samarbejde mellem kønnene står helt centralt.

Af Nicki Bruun

Som optakt til Ekko Shortlist Awards 2017 skrev vi, at kvindelige filmskabere var bedre repræsenteret end nogensinde før ved prisuddelingen for kortfilm.

For to år siden var der rekordhøje 29 nomineringer til de unge filmkvinder, men i år er det tal blevet slået. Hele 32 nomineringer ved Ekko Shortlist Awards 2019 er gået til kvinder!

Det svarer til 43 procent af alle de instruktører og andre filmfolk, der er nomineret i kategorier som fiktion, animation, klipning, scenografi og lyddesign. Vi har fraregnet de nominerede i kategorierne for mandlige og kvindelige skuespiller, hvor kønsfordelingen ophæver sig selv med fem i hver.

Du kan gøre som de mange, der allerede har afgivet deres stemmer, og pege på dine favoritter her.

I flere af kategorierne er der mere eller mindre ligelig fordeling – som i hovedkategorien ”bedste fiktion”, hvor instruktørerne Marijana Jankovic og Trine Nadia er nomineret for to rørende dramaer.

Kampen om bedste scenografi er derimod totalt domineret af kvinder. Fordi Mina Lejbølle og Anne Oddershede begge er nomineret for dokumentaren Amfi, er der faktisk seks kvinder i kategoriens fem film.

Se en statistik med antallet af kvindelige nominerede ved alle seks udgaver af Ekko Shortlist Awards nederst i artiklen!

Ingen skelen til køn
I juryen glæder Ekkos chefredaktør, Claus Christensen, sig over tendensen.

”Jeg har sammensat juryen af lige mange kvinder og mænd, men i selve arbejdet med at finde de mest nomineringsværdige har kønnet slet ikke være på tale. Vi er kun gået efter at finde de bedste præstationer, og derfor er det her et sandfærdigt billede af, at de kvindelige filmskabere står lige så stærkt som mændene i den nye generation,” siger Claus Christensen.

I manuskriptkategorien er der ligelig kønsfordeling. Men det er nok så bemærkelsesværdigt, at alle fem nominerede film er skrevet i samarbejde mellem to mennesker.

Blåt lys, Maja og The Boy in the Ocean har manuskript af en kvinde og en mand, mens Fugle er skrevet af to kvinder og Welcome Home af to mænd.

For andet år i træk
Samarbejde mellem to eller flere mennesker er også på spil i flere af de andre kategorier.

I fotograferingskategorien står der mænd alene bag kameraet i tre af filmene, men til gengæld har hele tre kvinder – Rie Eva Andersen, Marianna Bjørgheim og Mathilde Clausen – fotograferet det dystre brødredrama Blot et bånd. Imens har João Botelho og Victor Knötzel filmet dokumentaren Sommer-dokumentet, der er kategoriens sidste nominerede.

Instruktør Christian Einshøj og Sofie Steenberger er sammen nomineret for klipningen af en anden dokumentar, Hjemsøgelsen, mens Jenna Mangulad – der var nomineret for Ulaa Salims Fædreland sidste år – i år er nomineret for Maja.

Catrine le Dous og Josefine Skov er nomineret for deres lyddesign i henholdsvis Gaia og Nøcken, mens hovedrolleindehaverne i Blåt lys – musikerne Emilie Dam Ohrt og Lasse Aagaard – er blevet anerkendt for deres originale musik til filmen.

Foran kameraet
I Ekko #81 skrev vi en artikel om, at 2019 ville stå i kvindernes tegn.

Andelen af kvindelige instruktører og manuskriptforfattere på årets danske spillefilm er højere end de foregående år, mens der endda er flere kvindelige skuespillere end mandlige i filmenes hovedroller.

Det billede gentager sig ved Ekko Shortlist Awards.

Blandt de nominerede for bedste fiktion har tre af de fem film en kvinde i hovedrollen. Charlotte Munck er blevet nomineret for bedste kvindelige skuespiller for sin rolle i Bølger, Fugle handler om to veninders opgør med fortiden, og i Maja spiller unge Selena Marsenic titelpersonen.

Også i kampen om Shortlist Prisen og Publikum Prisen – hvor de nominerede er årets femten mest populære film blandt brugerne – har over halvdelen af filmene kvinder i centrum, både foran og bag kameraet.

Jorden er med andre ord gødet for, at dansk film kan få kvinderne i front og nærme sig ligelig fordeling mellem kønnene.

Ekko Shortlist Awards

Afholdes fredag den 29. november i Bremen Teater.

Showet starter kl. 19 (dørene åbner kl. 18).

Værtsparret er Julie og Jesper fra tv-serien 29-30-31.

Støttet af Det Obelske Familiefond og Det Danske Filminstitut.

Stem på de nominerede og vær med til at bestemme vinderne.

Læs mere om priserne.

Køb billet.

De nominerede i Shortlist Prisen og Publikum Prisen

Relevante artikler

Interview
05. nov. 2019
Barndommens eventyr

Barndommens eventyr

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten